Twinkle | Digital Commerce

De internationalisering van webhandel: een kans of bedreiging?

2017-11-11
692589

Kennis vanuit mijn eigen praktijk op het gebied van e-commerce, enkele recent verschenen artikelen en ervaringen van een bekende, triggerden mij tot verdieping in cross-border e-commerce. Ik heb eens gekeken naar de kansen en bedreigingen van internationale webhandel voor (r)e-tailers en wholesalers in Nederland, maar ook naar de voor- en nadelen door het oog van de consument. Wereldwijd online shoppen is trending, maar is het ook echt de moeite waard?
 
Door: gastblogger Maurice Schulte
 
Zoals bekend neemt het online winkelen nog altijd sterk toe en de verwachting is dat dit ook nog wel even zo blijft. Succesfactoren voor het al dan niet slagen van een webstrategie en (internationale) online groei zijn onder andere de vind- en bereikbaarheid van webshops, verkoopondersteuning, de betaalmogelijkheden, de logistiek en de klantenservice.

Doorslaggevend voor het slagen van online verkoop onder het grote publiek blijft vaak de lagere prijs: Nederlanders zijn en blijven gewoon koopjesjagers en ze pronken graag op een verjaardag met hun voordelige aankoop …

Met de huidige achterstand én de voorziene groei van de internationale webhandel ligt hier nu juist de grootste bedreiging voor Nederland. De internationale webhandel kenmerkt zich namelijk door het terugbrengen van schakels in de distributie, waardoor rechtstreeks wordt geleverd aan de eindconsument (b2c) en veel b2b in de keten wordt geëlimineerd. Denk hierbij aan transporteurs, importeurs, groothandelaren en (online) retailers. Hierdoor maken veel bijkomende kosten, opslagen en winstmarges van de tussenhandel geen onderdeel meer uit van de uiteindelijke consumentenprijs, waardoor (vergelijkbare) producten tegen een sterk gereduceerde prijs rechtstreeks geleverd kunnen worden.

In onderstaand schema zijn de verschillende schakels binnen de twee logistieke stromen weergegeven:

Binnen dit kader wordt voorspeld dat de online consumentenbestedingen over de grens verviervoudigen in zes jaar tijd en dat cross-border e-commerce in het jaar 2020 circa 30 procent uitmaakt van het totaal. Webshoppers doen dan bijna een derde van hun uitgaven over de grens, waarbij China leidend zal zijn.

Ook het ING Economisch Bureau spreekt in een recent rapport over ‘stevige uitdagingen voor Nederland handelsland’. Door de digitalisering, schrijft ING, worden markten transparanter, weten vraag en aanbod elkaar makkelijker vinden, dalen de transactiekosten en worden klassieke handelaren minder belangrijk. Transparantie door internetmarktplaatsen als Alibaba en Amazon zetten de rol van handelsnatie Nederland onder druk.

Dit lijkt misschien allemaal nog niet zo'n vaart te lopen, maar in mijn eigen kring ervaar ik dat rechtstreeks inkopen in China, via apps of websites als AliExpress, Wish, DHgate of Pandawill, een stuk laagdrempeliger is geworden. Vooral op het gebied van elektronica, gadgets, kleding en schoeisel is het aanbod op deze platforms enorm. Als gevolg van de positieve gebruikerservaringen neemt de populariteit wereldwijd snel toe. Over het algemeen hoeft ook aan de leverbetrouwbaarheid niet te worden getwijfeld van met name de Chinese fabrikanten; waarom zouden zij hun eigen graf graven?

SWOT
Een verkorte SWOT-analyse gericht op de internationalisering van de webhandel:

Voordelen voor de consument:

  • Prijs
  • Prijs!
  • Prijs!!!!!!!!

Nadelen en risico’s voor de consument:

  • Lange levertijden, oplopend tot soms wel 6 weken
  • Bijkomende (onverwachte) kosten voor douanerechten, inklaring en btw (21 procent)
  • Retourneren is in de praktijk vaak niet haalbaar of lonend
  • Mogelijk afwijkingen in maatvoering, product beschrijving
  • Producten hebben vaak geen originele consumentenverpakking en ze zijn voorzien van gebruikershandleidingen in onbekende talen
  • Verminderde kwaliteit(?)
  • Extra risico op namaakartikelen, fraude en/of oplichting(?)

Kansen voor Nederlandse ondernemers:

  • Onderscheid op de genoemde succesfactoren, waaronder kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, garantie en service
  • Implementatie van een omnichannel strategie, waarbij alle (verkoop)kanalen op elkaar worden afgestemd
  • Ketenintegratie en partnerships met fabrikanten en leveranciers in het buitenland
  • Zelf internationale expansie zoeken, bijvoorbeeld door samen te werken
  • Aansluiting zoeken bij internationale platforms en webshops zoals Alibaba, Amazon, et cetera. Hiermee kan tevens het afzetgebied enorm worden vergroot, waaronder ook China! Door zelf ervaring op te doen met cross-border e-commerce kunt u als ondernemer inspringen op deze belangrijke ontwikkeling. Zorg ervoor dat u de boot naar China niet mist.
  • De rol als marktmaker en regisseur van goederenstromen versterken, o.a. door efficiënter/ rechtstreeks te leveren aan de consument
  • Inzet van onze talenkennis, productkennis (innovatie) en de goede (digitale) infrastructuur in Nederland

Bedreigingen voor Nederlandse ondernemers:

  • Prijserosie door internationale concurrentie
  • Prijserosie door uitschakeling van schakels in de keten: consument koopt rechtstreeks bij de producent
     

Ik heb laatst zelf eens de proef op de Chinese som genomen. Ik zocht nog altijd een mp3-speler met 32GB. Na een beetje zoeken heb ik deze op AliExpress besteld voor 11,05 euro, inclusief verzendkosten uit China (!). Na een simpele betaling met iDeal, kreeg ik binnen twee dagen een verzendbevestiging en kon ik de zending dankzij track & trace via de website van Singapore Post volgen. Na ongeveer drie weken heb ik mijn mp3-speler netjes thuis in de bus ontvangen. De enveloppe was weliswaar geopend ter controle door de Nederlandse douane, maar ook weer verzegeld met een plakstrip. Er zijn geen douanerechten, inklaringskosten of btw in rekening gebracht, aangezien de waarde onder de vrijgestelde grens van 22 euro bleef. De mp3-speler werkt perfect en voor mij was het meer dan het wachten waard, om nog maar niet te spreken over de prijzen van vergelijkbare spelers in Nederland..

Maurice Schulte werkt als registeraccountant voor KroeseWevers Accountants & Belastingadviseurs. Hij beschikt over ruime ervaring in en kennis over wholesale en retail.
 
NB: op 9 september aanstaande vindt het Cross Border E-commerce Event 2015 plaats in Bunnink. Daarin staat internationaal online zakendoen centraal. Op de sprekerslijst staan onder andere Kitty Koelemeijer (Nyenrode Business University), Dennis van Allemeersch (HotelBooker), Geert-Jan Smits (Flinders) Noor de Bruijn (MS Mode) en Patrick Kerssemakers (Fonq). Het volledige programma vindt u hier.