Dinsdag 19 mei 2015

2953 keer gelezenNu reageren

Meer dan een online warenhuis

Gastblogger

Meer dan een online warenhuis

Agnes van den Berg, e-commerce concessions merchandiser bij Hunkemöller, vroeg zich in haar column in Twinkle 4 (april 2015) af hoe je ervoor kunt zorgen dat je optimaal resultaat haalt uit alle merken op een grote marktplaats zonder het belang voor beide ‘merken’ uit het oog te verliezen. Femke Timmerman, category assistent strategische allianties bij Wehkamp, geeft het antwoord.
 
Door: Femke Timmerman

 
Binnen Wehkamp, met name als het gaat om strategische allianties, staat samenwerking centraal. We werken in deze constructie met merken als Mango, Sacha en Hunkemöller. Kracht hiervan is dat je door van elkaar te leren het maximale rendement behaalt. In het alliantiemodel proberen we niet alleen naar de performances binnen ons online warenhuis te kijken, maar ook betrokken te zijn bij de ontwikkelingen binnen een merk op het gebied van fysieke retail, collectie en strategie. Daarom overleggen wij wekelijks met onze partners om tot ideeën en oplossingen te komen. Zo is Wehkamp meer dan een online warenhuis: een dedicated onderdeel van een brand.

Een ander voorbeeld van deze nauwe samenwerking zijn de marketingactiviteiten die we per merk doen. In een alliantiesamenwerking etaleren we elk merk met zijn eigen branding. De grote campagnes worden gedurende het hele jaar doorvertaald op Wehkamp, waarbij we gebruikmaken van hun eigen campagnemateriaal; zowel in hun shopomgeving als in de e-mails richting onze klanten, om zo dicht mogelijk bij de kracht van het merk te blijven.

Uiteraard valt of staat het resultaat van een merk met de collectie. Omdat bij Wehkamp bijna alle merken uit de Nederlandse winkelstraat naast elkaar te vinden zijn, wordt elk merk nog meer uitgedaagd in te spelen op de juiste trends, met de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Een klant kan eenvoudig een uitstapje maken naar een ander merk. Wij adviseren onze partners daarom hoe zij hun collectie zo succesvol mogelijk binnen het Wehkamp-assortiment kunnen invullen. Het combineren van de verschillende merken biedt partners ook kansen omdat zij hun collectie kunnen laten zien aan een nieuwe doelgroep. Wehkamp helpt de klant met combineren door bijvoorbeeld shop the looks en stijladvies van stijlexperts binnen het contentplatform en via Whatsapp. Zo gaan de campagnes van partners en Wehkamp hand in hand.

Femke Timmerman is category assistent strategische allianties bij Wehkamp. Haar vraag aan Nina van Lith, e-commerce & online marketing coördinator bij America Today, is: ‘Hoe vertaal je het winkelgevoel door naar je online webshop, zodat je het onderscheidende in de winkelstraat ook online behoudt voor je klant?’

Deze bijdrage verscheen eerder als column in Twinkle 5-2015.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Online adverteren (Marketing)
- E-mailmarketing (Marketing)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Meer dan een online warenhuis

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.