Donderdag 30 april 2015

1964 keer gelezenNu reageren

Waarom digitale portemonnees disruptive zijn

Gastblogger

Waarom digitale portemonnees disruptive zijn

In korte tijd hebben veel grote bedrijven een eigen digitale portemonnee gelanceerd. Dus waarom zouden andere organisaties nog moeten investeren in digitale portemonnees? Toch zijn er eenvoudig vier redenen te nomen.
 
Door: gastblogger Indy Sawhney

Gedurende de afgelopen maanden hebben veel grote bedrijven hun eigen digitaal portemonnee gelanceerd. Dit gebeurt niet alleen in de Verenigde Staten (Apple Pay, Google Wallet, PayPal app, Square) maar ook in Europa (V.me van Visa, Skrill) en elders in de wereld met (MasterPass en Oxigen). De nog jonge markt lijkt al redelijk verdeeld met de komst van de grote spelers. Dus waarom zouden andere organisaties nog moeten investeren in digitale portemonnees?

Een vraag die zij zich aan het begin  moeten stellen is of zij digitale portemonnees zien als disruptive en daarmee blijvend of als slechts als korte hype. Personen die deze vraag beantwoorden met ‘korte hype’ hoeven nu niet meer verder te lezen; de nodige investeringen zouden maar moeilijk terug verdiend kunnen worden. Maar als men, zoals ik, gelooft dat het om ingrijpende veranderingen gaat, lees dan verder en ontdek hoe digitale portemonnees de manier veranderen waarop wij betalen.

Digitale portemonnees bieden talloze aanknopingspunten voor alle betrokkenen. Winkeliers, betalingsaanbieders, banken en consumenten kunnen allemaal profiteren van de nieuwe ontwikkelingen. Vier belangrijke aspecten voor het succes van digitale portemonnees zijn:

1. Betaalgemak
De digitale portemonnee maakt betalingen makkelijker en veiliger. Geen swiping, creditcards of contant geld; girale samenlevingen zijn op komst. Near Field Communication (NFC) en Host Card Emulator (HCE) technologieën maken de weg vrij voor een naadloze integratie van contactloze betalingen in ons leven. Niemand wil zich druk maken om zijn portemonnee of nog even een kaartje moeten kopen voordat je de trein instapt. Een mobiele portemonnee biedt meer gemak voor de consument. Tegelijkertijd kunnen betalingsaanbieders biometrische authenticaties inzetten en het risico van fraude direct bij de gebruiker tegen gaan. Hiervan profiteren zowel de consument als ook de betalingsaanbieder. Winkeliers profiteren net zo van het betalingsgemak: lange rijen voor de kassa verdwijnen en ze krijgen de mogelijkheid om consumenten door iBeacons te beïnvloeden. Dit geeft meer inzichten in consumentengedrag, maakt aanbiedingen op maat mogelijk en leidt tot meer consumentencontact in de winkels. Kortom: dit levert alle betrokken partijen iets op.
 
2. Bevordering van loyaliteit

Het groeiende aantal klantenkaarten zorgt voor een overvol portemonnee. Een digitale portemonnee biedt de mogelijkheid om alle kaarten en diensten te bundelen. Consumenten winnen, omdat ze hun overvolle portemonnee gedag kunnen zeggen. Winkeliers winnen omdat zij hun werk niet langer moeten baseren op de hoop dat consumenten er aan denken hun klantenkaart te gebruiken. Bij een goed ontwerp kan een digitale portemonnee automatisch vaststellen of een transactie zich voor een klantenkaart of kortingsacties kwalificeert en dit vervolgens meenemen in het betalingsproces. Ook de maker van de digitale portemonnee wint, omdat het gemak van deze automatisering ‘stickiness’ creëert: consumenten zullen de applicatie weer en weer gebruiken. Makkelijker kortom voor klanten, winkeliers en aanbieders.

3. Minder invloed van banken en creditcardaanbieders
De winkelier betaalt de bank of creditcardaanbieder voor elke transactie online of offline. De digitale portemonnee kan deze aanbieders grotendeels omzeilen. Door het invoeren van een eigen betaalmiddel krijgt de winkelier meer grip op de betalingstransactie en kan hij lagere kosten voor het betalingsproces doorberekenen aan de klant. Een goed ontworpen digitale portemonnee kan de consument aanmoedigen om hiermee af te rekenen. Afhankelijk van de manier waarop de winkelier consumenten wil betrekken, betekent dit een win-win situatie voor beide kanten. Betalingsaanbieders zijn de enigen die verliezen.

4. Big data analytics en inzichten in klantgedrag
Banken, winkeliers en creditcardbedrijven vechten om transactiedata van klanten. Dit doen zij om hun consumenten beter te begrijpen, maar ook omdat zij op basis hiervan trends en supply chain modellen kunnen opstellen. Eigenlijk geeft deze data inzicht in alles waarover de consument niet nadenkt. Als consumenten hun digitale portemonnee gebruiken, komen de makers hiervan in het bezit van deze data. Als ze big data instrumenten en analytics gebruiken, kunnen deze organisaties prestaties in kanalen verbeteren, nieuwe producten creëren, marketinguitgaven optimaliseren et cetera. Al deze inzichten verbeteren de efficiëntie. Diegenen die de digitale portemonnee bezitten, beschikken ook over de data. Dit levert voordelen voor iedereen op.

Dit zijn maar vier mogelijkheden die digitale portemonnees bieden. Voor bedrijven die digitale portemonnees als disruptive beschouwen en investeren in de ontwikkeling hiervan zijn de mogelijkheden echter eindeloos.

Indy Sawhney is general manager & client partner banking & financial services bij Mindtree.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Mobiel betalen (Betalen)
- Coupons (Multichannel)
- Betaalmethodes (Betalen)
- Selfservice (Klantcontact)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Cross-channel (Multichannel)
- Personalisatie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Waarom digitale portemonnees disruptive zijn

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.