Twinkle | Digital Commerce

Storing beperkt groei van onze e-economie

2017-05-26
180101

De Nederlandse Bank gaat er op toezien dat het online betaalverkeer storingsvrij wordt. De Tweede Kamer wordt er ook bij betrokken. Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland hebben hierop aangedrongen.

Door gastblogger Nicolas Debaig

Moore wordt Murphy
De belangenorganisaties vinden de storingsgevoeligheid en onbetrouwbaarheid een aanslag op de Nederlandse retailsector. Ook lijkt er teveel verwacht te worden van het geduld en het shop-enthousiasme van de consument. Dit is te zien aan de reacties op verschillende storingspagina's die al jaren terug zijn opgericht door derden. Ook hier lijken de verantwoordelijken hun tijd te nemen om in te grijpen. Betaalvereniging Nederland gaf pas eind 2014 de opdracht om een publieke storingspagina (vandaag gelanceerd, red.) op te zetten. De voorgestelde twee jaar om storingsvrij te worden is dan ook niet te volgen. Twee jaar in de online wereld is een tijdperk. Dat is de kans dat Moore’s Law omslaat in Murphy’s Law. Zo missen vele Nederlandse webshops de boot die zich in steeds internationalere wateren begeeft.

Metamorfose online winkellandschap
Wij geven in Nederland graag geld online uit, maar snelheid, veiligheid en eenvoud zijn hierbij een vereiste. Wanneer we kijken naar de vraag en aanbod van Europa op het gebied van online shoppen, dan zien we nu massa’s potentiële klanten met groot gemak aan de Nederlandse e-tail voorbij gaan. Ik begrijp het wel, niet alles kan zo snel gaan als je wilt, maar ondanks dat het speelveld complex is en dat de snelheid van besluitvorming en actie niet ten goede komt, zijn de Nederlandse webshops hiervan potentieel de dupe. En dat zou zonde zijn van alles wat we als e-tail bereikt hebben. Dus kom op: laten we hier vooral snel de schouders onder zetten en zorgen dat de Nederland op snelheid een van de aantrekkelijke landen om online te shoppen blijft.

Nicolas Debaig is country manager bij Klarna.