Twinkle | Digital Commerce

Redesign vs A/B testing

2017-05-26
180101
  • 2:44

Je hebt je oude site wel gezien. Wegens hernieuwde inzichten denk je na over een nieuwe site. Het moet anders. Beter. Maar dan ook echt radicaal anders en dus (kuch) veel beter. 

Helaas werkt het vaak niet zo.

De punten waarop een site-eigenaar de site afweegt en de punten waarop een bezoeker de site afweegt, verschillen van elkaar. De site-eigenaar wil dat het er goed uitziet. De gebruiker hecht in praktijk vaak meer waarde aan gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid. De site-eigenaar wil dat backend makkelijk in gebruik is. Dat levert de bezoeker weinig directe voordelen.

Een site is voor een eigenaar meer dan een site. Meer dan de producten. Het is zijn winkel. En zijn dagelijks werk. Natuurlijk zit er in die blik een overlap met die van de bezoekers, maar er zijn ook verschillen. Wanneer je bouwt vanuit jouw mening en ook al is dat de mening van de eigenaar van de tent, dan nog is het N=1. Oftewel, echt maar één mening.

Wanneer je besluit om de oude site compleet van het scherm te vegen en je wil vanaf nul beginnen met bouwen, dan heb je geen enkel idee wat er werkte en waarom. En wat er niet werkte. En vooral: waarom niet.

Kortom, je geeft eigenlijk een behoorlijk budget uit, terwijl de resultaten best hetzelfde kunnen zijn. Of zelfs slechter.

Hoe dan?
Er is een veiligere manier. Voordat je een verandering op je site doorvoert, weet je al dat het een verbetering is. Dit weet je namelijk, omdat het wetenschappelijk bewezen is, met een goede A/B test. Wanneer je kijkt naar Amazon, of Bol, of Google dan heb je waarschijnlijk nooit een grote verandering gezien. De sites blijven echter wel in beweging. De veranderingen zijn relatief klein, maar continue. Anders gezegd, testen leidt niet van de ene op de andere dag tot een compleet nieuwe site, maar je site evolueert gestaag en continue naar een verbeterde versie.

Dat heeft een aantal voordelen:

- Je weet dat de verandering die je doorvoert een verbetering is;
- Je pakt een stijging in conversie mee zonder dat je daar een hele site voor hoeft te bouwen;
- Redesign kost veel tijd. En geld. Door testen spreid je die tijd- en geldinvestering;
- Je site raakt niet gedateerd. Mits goed uitgevoerd uiteraard.

Er zijn een aantal redenen wanneer nieuw design te rechtvaardigen is
- Je hebt het maximale uit je site gehaald wat er in zit. Je hebt getest tot je erbij neerviel, maar er kwam geen verbetering uit de bus;
- De technologie van je site is behoorlijk achterhaald. Niet geschikt voor mobiel. Backend is onwerkbaar. Laten we eerlijk zijn, wanneer het je dagelijks brood zijn, dan is dat ook belangrijk;
- Het design schreeuwt:'Frontpage'. Design is voor bezoekers vaak minder belangrijk dan gebruiksvriendelijkheid, maar het hoeft geen pijn te doen;
- Er is zo weinig traffic, dat A/B testen geen optie is. En dan nog adviseer ik om eerst eens een expert review te overwegen, voordat je naar de webbouwer stapt.

Wanneer je die stap maakt naar een nieuwe site, doorloop dan eerst heel grondig je data. Google Analytics uiteraard. Leer wat je gebruikers waarderen. Leer wat er niet werkt. Doe een gebruikersonderzoek. Doe mouse tracking. Zorg dat er geen valkuilen meegaan, maar zorg ook dat de dingen die gewaardeerd werden, behouden blijven. En niet alleen omdat iemand heeft gezegd dat iets ‘leuk’ was, maar onderbouw alles met data.

En schakel daarna en niet eerder dan dat, een designer in.