Twinkle | Digital Commerce

Virtual retail: de toekomst van winkelen

2017-05-26
400253
  • 2:36

In de niet zo verre toekomst lopen wij virtueel door V&D en passen wij onze kleding in een digitale paskamer. Verkoopgesprekken vinden plaats in een virtuele showroom en voor klachten kun je terecht bij een 'vr customer manager'.

Dit klinkt als toekomstmuziek maar op dit moment wordt de shopping expierence of the future vormgegeven. De veranderingen die op komst zijn wanneer wij volgend jaar de virtuele wereld betreden hebben snel gevolgen voor de detailhandel. Loopt u mee door de winkel van de toekomst?

Door: Tim Nijland
 
Winkelen kent (vooral voor het mannelijke geslacht) tal van irritaties. Drukke winkelstraten, opdringerige verkopers en producten die niet op voorraad zijn. Virtual reality, kortweg vr, zorgt ervoor dat al deze ongemakken definitief tot het verleden behoren. Je zet simpelweg je vr-bril op en wandelt binnen een uur of twee alle winkels door.

Kleding kopen wordt tevens een minder stressvolle ervaring. Warenhuis Bloomingdale's experimenteerde al met virtuele paskamers. Het systeem scant de maten van de bezoeker en laadt deze in een virtuele spiegel. Met een simpele swipe pas je binnen enkele minuten alle outfits en accessoires. Tussen tientallen andere shoppers zoeken naar de juiste maat of wachten bij de pashokjes behoort straks tot een nare herinnering aan vervlogen tijden.

De winkel van de toekomst? (Bron: Factor-tech.com)

Personal shopping expierence
De fysieke winkel van de toekomst vervult een andere rol, die van personal shopping centre. De winkel weet wie je bent, wanneer je de winkel voor het laatst bezocht en wat je gekocht hebt. Met behulp van technieken zoals eye-tracking is ook precies duidelijk waar jij in het schap kijkt. Over enkele jaren is de manier van winkelen in hoge mate gepersonaliseerd. Koop jij altijd hetzelfde merk ontbijtgranen of drink je altijd hetzelfde bier? Dan zie jij enkel advertenties die aansluiten op die voorkeuren.

Interieurinrichting
Als schapen door de Ikea lopen met als hoogtepunt een stop voor ranzige gehakballetjes is er in de toekomst (gelukkig) niet meer bij. Je uploadt de afmetingen van je woning en richt virtueel je optrekje in. Kies een stoel, een bed of een gehele keuken en veeg hem op je scherm naar de juiste plek.

Kom je er zelf niet uit? Druk op de helpknop en een Ikea-medewerker helpt je verder. Reken af met een digitale pinpas en je bouwpakket wordt thuisbezorgd. Dankzij virtual reality is het ook de laatste keer dat een huwelijk stuk loopt omdat zo'n Kløtekåst niet in elkaar wil. Je bekijkt eenvoudig virtuele instructies, die een stuk minder frustratie opwekken dan de meegeleverde boekje.

Social shopping
Virtuele reviews vervangen de sterretjes en ‘likes’. Alle Apple-fans verzamelen zich straks in een virtuele Apple Store en discussiëren over de nieuwste iPhone. Is je vriendin jarig en zeurt ze al weken over die nieuwe handtas? Connect via Facebook en ga samen op zoek naar het perfecte verjaardagscadeau. Nooit meer retourneren of gezeur over de kleur.

Virtueel shoppen met je vriendin. (Bron: Chaotic Moon Studios)

De toekomst voor Retail
Winkelen zal nooit meer hetzelfde zijn met de intrede van virtual reality. Over circa vijf jaar zijn bovenstaande concepten realiteit en heeft de winkelier zonder toekomstvisie het nakijken. Partijen die slim in spelen op deze ontwikkelingen plukken de virtuele vruchten in deze snel naderende realiteit.

Tim Nijland is initiatiefnemer van Oculusrift-blog.nl.