Twinkle | Digital Commerce

De webwinkelpaniekpiet

2017-05-26
275183
  • 2:11

Vier jaar geleden, in november 2010, verslikte ik me in een pepernoot … Bol.comkwam ruim voor Sinterklaas met een speelgoedactie: 3 halen 2 betalen. November! De maand waarvan speelgoedwinkels het moeten hebben.


Ik hoopte toen nog op een eenmalige actie van Bol.com om de klant over de online drempel te trekken of om de naamsbekendheid te vergroten. Het moet destijds een peperdure actie zijn geweest, want er werd massaal gebruik van gemaakt. Levertijden werden niet gehaald, bestellingen werden niet in één keer uitgeleverd, waardoor er meer kosten werden gemaakt per bestelling, bezorgers konden de aanwas niet aan. Het moet geresulteerd hebben in een record aantal retouren.

November 2014. Voor het vijfde jaar op rij korting bij Bol.com. De paniek slaat toe, volgens het AD.

Onder de kostrpijs: waarom toch?
Wat beweegt een Bol om
onder de kostprijs te blijven opereren?

Marktaandeel veroveren? Naamsbekendheid vergroten? Het lijkt me dat die klant inmiddels wel door heeft dat je speelgoed online kunt kopen bij Bol.com. Meer omzet heeft weinig zin als dat geen winst oplevert. Als je inzet op prijs, dan zijn de klanten toch weg zodra een ander goedkoper is?

Bang om niets te verkopen misschien? Dat Bol.com blijft zitten met de voorraad? Zou kunnen. Klanten zijn verzadigd. Marktplaats puilt uit met overtollig, vaak nog nieuw speelgoed. Retouren komen als goedkope outlet in de markt. Klanten hebben minder geld, het is immers nog steeds crisis. Klanten weten steeds beter de weg te vinden naar de allerlaagste prijs. Maar tegen Chinese webwinkels valt prijstechnisch niet op te concurreren. Op sites als Alibaba bieden leveranciers hun waren tegen inkoopprijs aan. Ook veel particuleren weten hun slag te slaan via die kanalen.

Of zou Bol.com à la Zalando willen proberen de concurrentie kapot te maken, onder het mom ‘De een zijn dood is de ander zijn brood?’ Ik word steeds somberder over de ondernemersmentaliteit van Bol.com en kornuiten. Zalando is illiquide naar de beurs gegaan. Amazon verdient volgens Hans Breukhoven nog steeds geen geld.

Ruilmiddel
Banken hebben de huidige crisis in gang gezet. Maar als deze partijen zo doorgaan komt er geen eind aan deze crisis. Een crisis die alles te maken heeft met vertrouwen in geld. Geld was ooit bedoeld als ruilmiddel. Tegenwoordig heeft nog maar 2 procent van het aantal geldtransacties daadwerkelijk betrekking op het ruilen van producten en diensten. De rest is gegoochel; aandelen wisselen in 30 seconden van eigenaar, er wordt gehandeld in de schulden van Griekenland, je betaalt bereidstellingsprovisie voor krediet dat je niet gebruikt et cetera.

Geldgoochelaar
Als ondernemer is het de bedoeling dat je (ooit) winst maakt met je activiteiten. Als je je winst moet halen uit een beursgang of een overname dan ben je een speculant, een geldgoochelaar. En iemand die alles doet zonder winstoogmerk noemen we Sinterklaas.