Twinkle | Digital Commerce

Responsive design? Mwah

2017-05-26
180101
  • 2:12

Best wel veel dingen laat ik aan mij voorbijgaan als webwinkelier. Omdat het niet tot de standaardmogelijkheden van mijn host behoort. Omdat het te veel tijd kost om het uit te zoeken. Omdat de kosten van het laten maken niet opwegen tegen de baten. Of omdat het geen meerwaarde biedt.
 
Een aparte mobiele site bijvoorbeeld. Zag ik niet zitten omdat die draait op een andere url waardoor de ranking verdeeld wordt (tenzij je ingewikkeld gaat canonicallen). En omdat ik dan twee sites moet onderhouden en ingewikkelde dingen moet uithalen met de voorraad.
Gewoon zo inrichten dat de site geschikt is voor desktop èn tablet was
mijn mening 3 jaar geleden al.
 
Responsive
Een site met een responsive design past zich aan het apparaat waarop ‘ie bekeken wordt aan.
Ja, je webwinkel moet in de volledige breedte zonder achtergrond getoond worden op de tablet. Dat is logisch. Maar ik schrik echt wat voor andere capriolen er uitgehaald worden. Laatst had ik iets uitgezocht bij een webwinkel via de desktop. Toen ik het 's avonds wilde laten zien op de iPad moest ik 3 minuten prutsen voordat ik het teruggevonden had. Het menu in de linkerkantlijn was o.a. verdwenen…
 
Niet doen
Argumenten om niet door te slaan met responsive design:
  • Het is een investering (tijd) waarvan het nog maar de vraag is of je die terugverdient.
  • Het maakt je webwinkel complexer en dus trager.
  • Het ‘aanleereffect’; de tijd die nodig is om door te krijgen hoe een webwinkel werkt, moet je niet oprekken door varianten aan te bieden op de verschillende apparaten.

Wel doen
Mijn inziens moet je je webwinkel optimaliseren op de afmetingen van een tablet. Dus:

  • De breedte op de desktop van je webwinkel maximeren op 1.200 pixels. Het overschot opvullen met een achtergrond. Deze achtergrond niet tonen op de tablet.
  • Volledig ‘vingerbedienbaar’. Geen mouseover. Grote knoppen. Duidelijk zijn in wat aanklikbaar is. (Je hebt geen cursor die verandert in een aanwijshandje dat zegt ‘Hier kun je klikken’) 
  • Groot lettertype. Grote foto's.
  • Minimaliseren. De kunst van het weglaten. Nee, voor die Facebook plugin met fotootjes van alle mensen die je liken is echt geen plaats.
  • Kijk uit met uitklapmenu’s. Die vallen vaak hinderlijk over de content heen. Ze zijn vaak slecht vingerbedienbaar (klappen bijvoorbeeld open als je er met de muis overheen gaat en klappen dicht zodra je ‘loslaat’).

Smartphones
Tja. Die noem ik niet. Bewuste struisvogelpolitiek. Als ik naar mijn statistieken kijk heb ik relatief weinig smartphone-bezoekers. De conversie is weliswaar iets lager, maar niet dusdanig lager dat ik me zorgen maak dat de webwinkel niet zou functioneren. Bezoekers via de smartphone zullen wat meer moeten scrollen en inzoomen. Het zij zo.