Donderdag 30 oktober 2014

2463 keer gelezenNu reageren

Eindelijk één wereld dankzij IoT

Christian van Someren

Eindelijk één wereld dankzij IoT

Huh, IoT? Blijf even hangen dan, is namelijk best een ding aan het worden. IoT, ofwel Internet of Things, het internet der dingen. Echt zo’n onderwerp dat een jaar geleden nog een extreem hoog nerdgehalte had.


Maar waar gaat het allemaal over, even conreet worden nu. Het internet der dingen gaat over de verbondenheid van alles om ons heen door middel van het internet. Smartphone, smartwatch, auto, thermostaat, koelkast, jas, koffiezetapparaat... Kortom, alle dingen om ons heen. Technologieën als Arduino en Raspberry Pi hebben deze route ingezet, bluetooth smart zorgt voor een versnelling in toepassingen. Mooie initatieven als littleBits zorgen voor versnelde innovatie. Maar gaat dit nou echt de wereld veranderen? Wat mij betreft zeker en ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Waar we ons in retail al een hele tijd afvragen wat multi-, cross- of omnichannel nou precies is, gaat het eigenlijk om iets heel anders. Namelijk hoe we onze klant optimaal kunnen benaderen, ongeacht waar hij zich bevindt. Veel van de ideeën rondom een van de drie channels had nog een fysieke beperking. IoT gaat dat oplossen! Een mooi voorbeeld zijn de iBeacons, een klein kastje dat alleen maar een bluetooth-signaal uitzendt. Op basis van dit signaal en een beetje software kan de positie van een consument in een winkel vrij exact worden bepaald. Vanaf hier zijn er eindeloos veel toepassingen te bedenken om het leven van het winkelend publiek te vergemakkelijken. Productinformatie, koopadvies, productvergelijkingen. En ja, ook tools om de consument te verleiden tot aankoop; gerichte aanbiedingen. Maar probeer eens met uw gedachten te starten bij hoe u de consument kunt helpen.

Dat dus als een toegepast voorbeeld voor offline. Maar wat zal dit voor impact hebben op online winkels? Eigenlijk dezelfde vraag als voor offline maar dan met minder kaders: hoe kunt u als retailer uw consument in zijn dagelijks leven helpen? Geweldig leuk om over na te denken als je het mij vraagt. En zeker iets waar u zich als retailer de komende jaren sterk mee kunt onderscheiden. Succes met innoveren!
 
Deze bijdrage verscheen eerder als column in Twinkle 8-2014.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Software/platforms (Technologie)
- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Eindelijk één wereld dankzij IoT

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.