Twinkle | Digital Commerce

Werken bij een webshop

2017-05-26
180101
  • 4:31

Even geleden verscheen een bericht over de groeiende werkgelegenheid in de detailhandel dankzij webwinkels. De e-commerce markt in Nederland groeit nog steeds, dit jaar met waarschijnlijk 6 procent. Het is dus bij uitstek een werkterrein om over na te denken, mocht u een nieuwe werkgever zoeken.

De kans op een baan - maar ook op doorgroeimogelijkheden - is in een groeiende markt nu eenmaal groter dan in een krimpende markt. Bovendien is e-commerce constant in beweging. Ik kan uit ervaring zeggen dat de kans op sleur hierdoor minimaal is.

Vorige maand vervulden we bij ons bedrijf zes nieuwe vacatures, waarbij we voor de populairste functie bijna honderd sollicitaties ontvingen. Een mooie aanleiding om wat tips op papier te zetten voor de werkzoekende. Ik waarschuw alvast: een aantal ervan zijn wagenwijd openstaande deuren, maar in de praktijk ondervonden we dat het nodig is ze (nog maar eens) te noemen.

Waar dan?
Op de grote vacaturesites - of bij een aggregator zoals Indeed - vind je veel vacatures . Ook Twinkle zelf heeft een (op dit moment wel erg matig gevulde) vacaturepagina met enkel e-commerce vacatures. Wekelijks komen er nieuwe e-commerce banen bij.

Een andere weg - niet op vacatureniveau zoeken maar op webshopniveau - kan ook resultaat opleveren. Maar waar te beginnen, in een land dat meer dan zestigduizend webwinkels telt? Een goede eerste stap zou het bestuderen van de Twinkle100 kunnen zijn; het overzicht met de honderd grootste e-commerceorganisaties van Nederland.

Nog meer aan te raden is het volgen van uw eigen interesses. Of u nu een baan zoekt in een magazijn, als marketeer, grafisch vormgever of medewerker van de klantenservice: als hardlopen uw passie is, zal de kans groter zijn dat er een match is met een webshop met hardloopartikelen. Dat zorgt er niet alleen voor dat u uw kansen vergroot, maar ook dat u uw baan leuker vindt én dat u uiteindelijk ook meer waarde toevoegt, zowel voor de klant als uw werkgever.

Wees ook niet bang om de webshop(s) van uw dromen te benaderen, ook op het moment dat zij geen vacatures online hebben staan. Sommige bedrijven groeien harder dan ze zelf aankunnen en een open sollicitatie is in elk geval een goed moment om een eerste contact te maken. Stuur een korte introductie waaruit duidelijk wordt dat er sprake is van een goede match en vertel welke kwaliteiten u te bieden heeft. Het voordeel hiervan is dat u wellicht de enige kandidaat bent bij een webshop die net van plan was om een vacature uit te zetten. Dat kan honderden 'concurrenten' schelen. Doe van tevoren wel onderzoek naar de webwinkel die u benadert. Lukraak open sollicitaties rondsturen - zowel de slager als de autogarage mailen met hetzelfde verhaal - heeft waarschijnlijk niet het gewenste resultaat.

Nota bene: de groei van de e-commercesector zorgt natuurlijk niet alleen bij webshops zelf voor een groeiend aantal banen, maar ook bij toeleveranciers. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die webshops helpen op het gebied van marketing, software, betalingen, fotografie, verzendingen of fulfilment.

5 sollicitatietips

1) Lees de vacature ook daadwerkelijk. Dat het hier al mis kan gaan is spijtig, maar zorg zelf dat u niet tot de groep behoort die deze fout maakt. Zo vroegen wij in een vacature aan sollicitanten om bij hun sollicitatie het antwoord mee te sturen op de vraag 'Waar heeft u voor het laatst om gelachen?'. Een niet al te moeilijke opdracht, maar toch 'vergat' 25 procent van de sollicitanten dit onderdeel van de procedure.

2) Uw motivatiebrief. CV’s lijken, zeker bij starters, nogal eens op elkaar. Het is dus zaak om onderscheidend te zijn in de motivatiebrief. Een goede motivatiebrief is een aanvulling op het CV (dus geen uitgeschreven versie ervan) en motiveert de sollicitatie ook echt. Geef dus een duidelijk antwoord op de vraag 'Waarom solliciteer ik hier?'. U zult merken dat dit een stuk makkelijker is als u solliciteert bij een bedrijf dat dicht bij uw passie of interesses ligt. Over het versturen van uw sollicitatie: schrijf een korte e-mail en voeg zowel CV als motivatiebrief in pdf-formaat toe als bijlage.

3) Spelfouten in CV's en brieven: niet acceptabel, maar helaas aan de orde van de dag. Eén tip: iedereen heeft in zijn of haar familie-, vrienden- of kennissenkring wel een taalfreak. Dat zijn vaak mensen die het een eer zullen vinden om u te helpen door nog even uw brief en CV na te lezen. Een win-winsituatie dus.

4) Uw online zichtbaarheid. Sowieso een aandachtspunt, maar bij webwinkels wellicht iets belangrijker dan op de 'offline arbeidsmarkt'. Een up-to-date LinkedIn-profiel is voor de meeste 'kantoorbanen' een must, maar denk ook aan andere social media. Zo kunt u naar die dierenvoedingwebshop schrijven dat katten uw grootste liefde zijn, maar als in uw Twitter-feed het afgelopen jaar geen enkel kattenplaatje terugkomt is dat misschien wat ongeloofwaardig. Kortom: zorg voor een eenduidig beeld (en wees echt).

5) Tot slot: een eigen webwinkel. Wij kregen ook de nodige sollicitaties van mensen met een eigen webwinkel. Dit is een lastige, want heeft u zelf een webshop, dan weet u een aantal zaken vast beter dan iemand zonder deze ervaring. Het combineren van een vaste baan bij een e-commerce bedrijf gaat echter niet heel goed samen met het runnen van een eigen webwinkel, en wanneer deze in dezelfde branche opereren kan er ook nog sprake zijn van conflicterende belangen. Denk hier goed over na op het moment dat u parttime een webwinkel runt: is ondernemen eigenlijk niks voor u of brengt uw webshop meer zorgen dan plezier: wellicht een goed moment om te stoppen.

Is uw grote droom wél om van uw eigen webshop een groot succes te maken? Focus dan op de dingen waarin u denkt uit te blinken en probeer andere zaken zoveel mogelijk uit te besteden aan mensen die daar beter in zijn. Wellicht zoekt u dan binnenkort geschikt personeel in plaats van een baan.

Voor alle anderen: succes met solliciteren!