Op Twitter regent het klachten over postNL. Vroeger moest je ingewikkelde formulieren invullen waar steevast het antwoord op kwam dat ze de zoekgeraakte envelop niet hebben kunnen vinden.
Tegenwoordig krijg je nadat je de gegevens geDMd heb antwoord dat ze een melding zullen aanmaken. Waar je vervolgens niets van hoort, tenzij je de klanttevredenheidstest meetelt.
Logisch
Dit weekend ging deze foto viral, waarbijeen hardwerkende bezorger belachelijk werd gemaakt. Terwijl de bezorger de spijker op zijn kop sloeg; als jij een brievenbus hebt die niet voldoet aan de vereiste afmetingen, dan past het door Bol.com veelgebruikte brievenbusdoosje daar niet doorheen. Lijkt me zo logisch als wat. Als jij geen gasaansluiting hebt, zul je gasflessen moeten kopen, of elektrisch moeten koken.
Doodmoe
Bezorgers worden betaald om een pakje door de brievenbus te doen. Tijd om aan te bellen laat staan een briefje te schrijven hebben ze niet. En pakjes die niet passen moeten ze de hele route meeslepen. Dat is (onbetaald?) overwerk. Daar zou ik ook doodmoe van worden.
Meegrappen
En wat doen Bol.com en PostNL? Die grappen lekker mee over de bezorger. PostNL stuurt zelfs een bloemetje naar de dame in kwestie, waarmee het bedrijf zoveel zegt als: 'Blijf lekker bestellen met een te kleine brievenbus, het interesseert ons geen ruk dat onze bezorgers daar hinder van ondervinden.'
U gaat er gemakshalve van uit dat de brievenbus van de ontvanger van het BOL.com pakketje dat niet pastte niet in orde is. Dit wordt echter nergens gemeld of beweerd.
Aangezien uw hele artikel op deze aanname gestoeld is, vind ik het een slecht & opruiend artikel.
Ooit gehoord van hoor & wederhoor? Probeer eerst maar eens te achterhalen wat de werkelijke reden is van de toch ietwat gepikeerde opmerking van de postbezorger voordat u een epistel begint over verkeerde brievenbussen.
Beste Nathan,
Ik heb uit de twitterconversatie afgeleid dat het hier daadwerkelijk om een te kleine brievenbus gaat. Het staat ook op dat bewuste briefje.
Over hoor en wederhoor gesproken. Bol en PostNL hebben de bewuste postbezorger niet gehoord en automatisch partij gekozen voor de klant.
Volgens mij moet deze klacht bij bol.com komen te liggen die te dikke boeken e.d. als brievenbus post verstuurd. Als er zoveel mensen zijn met een te kleine brievenbus moet bol.com die boeken gewoon als pakket versturen. Brievenbus + verzendkost indicatie zou dus op zijn plek zijn in het bol.com order systeem
Ik heb medelijden met die arme postbezorger(s) ongeacht wie er hier fout zit. De postbezorger heeft het maar te verwerken. Bied die arme mensen eens een bloemetje aan. Of een wellnessbehandeling.
http://nl.pinterest.com/pin/create/extension/></a></p>" style="height: 20px; width: 40px; position: absolute; opacity: 0.85; z-index: 8675309; display: none; cursor: pointer; border: medium none; background-image: url(">
Ik heb zelf ook als postbode gewerkt. En dat is heel hard werken voor weinig geld. Ik heb erg veel ontzag voor de mensen die dat elke dag maar weer doen. Het is fysiek zwaar. Dus ik snap de postbode heel goed. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.. Als je te goedkoop producten koopt of verkoopt is er altijd iemand die de prijs betaald.
wel vreemd dat hier gewoon om wordt gelachen door zulke grote bedrijven. nog te bedenken dat die postbezorger vaker in desbetrefende wijk moet komen en er zo met hem/haar wordt omgegaan. triest.
Wie in de buurt van een Albert Heijn filiaal woont, kan die pakjes van Bol.com net zo makkelijk daar laten bezorgen. Ik pik ze op terwijl ik toch al boodschappen aan het doen ben. Het gaat nogal eens om pakjes waarvoor IEDERE brievenbus te klein is. (Weleens geprobeerd om een sinaasappelpers door de brievenbus te douwen?)
Of je koopt gewoon een pakket brievenbus of pakketbox waar zowel post als pakketten in bezorgd kunnen worden...
Ik hoor wel vaker dat postbezorgers het razend druk hebben, maar een kleine vergoeding krijgen per pakket, maar wel een grote investering moeten doen in hun bestelauto. Tel daarbij op dat de benzineprijzen ook sterk fluctueren, dan begrijp je wel dat ze zich een slag in de rondte moeten werken om er nog een aardige boterham aan over te houden. Let wel: de postbezorgers zijn vaak kleine zelfstandigen ingehuurd door PostNL en moeten het dus zelf allemaal zien bol te werken.
Daardoor vind ik het zeer begrijpelijk dat postbezorgers vermoeid worden door te kleine brievenbussen of de te grote pakketten. Zonder hier een schuldige van aan te wijzen...
Het is inderdaad waar dat de meeste postbezorgers gewoon ingehuurde zelfstandigen zijn. Het is hard werken, je hebt te maken met tijdsdruk en dan kun je dit soort dingen natuurlijk wel missen. Dat hier niet al te zwaar aan wordt getild door PostNL laat maar weer zien dat de heersende onvrede momenteel meer dan terecht is.
Misschien dat iemand bij zijn of haar bestelling eerst gevraagd kan worden naar de afmetingen van de brievenbus :-). Nou, dan zijn we er toch.
Als je wat besteld moet je bij jezlef ook kunnen nadenken of het wel past door de brieven bus. Wees dan ook aanwezig als er en pakketje komt. Klinkt gewoon logisch vooral als je het wilt hebben
Heden bij mij ook weer zo'n typische post-nl dooddoener, net als het hoofd-artikel eigenlijk is.
Krijg een briefje in de bus dat post niet is afgeleverd omdat mijn brievenbus te klein zou zijn (minder dan 32x265). Nog maar eens nagemeten en wat blijkt?
Hij is 38x270 dus ruimschoots groot genoeg zou je zeggen.
Bij vragen hierover via de chat van post-nl krijg je feitelijk allen te horen 'de bezorger heeft zijn plicht gedaan en het pakkit is overgedragen aan de pakketdienst' vervolgens wordt terwijl je nog aan het typen de chat door post-nl bruusk afgebroken.
Aanvulling;Intussentijd heb ik begrepen dat ook de diepte achter de brievenbusopening mee speelt. Een kartonnen doos kan niet altijd "de steek" maken.
Ze mogen wel wat meer respect opbrengen voor de mensen die dit werk allemaal verzetten. Hulde voor hen die door weer en wind naar onze brievenbussen komen.
Bij pakketjes is het, zoals Mike eerder al aangaf, natuurlijk een stuk handiger om deze gewoon bij bv. een Albert Heijn of een Bruna te laten bezorgen. Het vervelende is echter dat heel veel partijen deze dienst toch nog niet aanbieden. Ik denk dat elk bedrijf er toch goed aan zou doen deze optie aan klanten aan te bieden, want dit kan uiteindelijk alleen maar gunstig voor de business uitpakken lijkt mij. Ikzelf merk namelijk ook dat ik altijd van deze optie gebruik maak, omdat ik overdag gewoon moet werken. Het pakket haal ik dan gewoon op wanneer het mij uitkomt en volgens mij heb je hier ook standaard meerdere weken de tijd voor.
De bezorgers zijn inderdaad vaak ingehuurde particulieren.. Dit is goedkoper voor de postorderbedrijven. Ze werken zich een slag in de ronte voor een klein loontje... Hulde aan alle mensen die door weer en wind onze brievenbussen vullen!
Ik kan de postbodes wel begrijpen. Het is tenslotte het werk wat ze moeten doen. Wie heeft dit artikel geschreven?
Vind het wel een grappig artikel. Ben benieuwd hoe de andere omstanders hierover denken.
Nog steeds vind ik het bizar dat grote bedrijven als bol.com zich mee lieten slepen in dit gedrag. Maar, ja 'alles voor de klant' he....