Twinkle | Digital Commerce

Ondernemen is volharden

2017-05-26
180101
  • 2:52

Meer dan 90 procent van de tech start-ups haalt het niet. En toch lezen we alleen over de succesverhalen.




Nikki Durking, founder van 99dresses, schreef een openhartig blog over waarom haar start-up het na vier jaar bikkelen niet redde.
Wat me raakte is de openhartigheid en de kwetsbaarheid die ze hiermee toont. Iets wat je niet vaak tegenkomt. Want over falen praten we liever niet.

We lezen de management boeken met de 'Tien stappen naar succes'. We lezen over de learnings van ondernemers die het avontuur aangingen. De nadruk ligt over het algemeen op de succesverhalen.

 
Koppigheid
Als co-founder van een start-up weet ik inmiddels dat er geen blueprint voor succes is. Het is vallen en opstaan. Doen, heel veel doen en leren. Het heeft te maken met een soort koppigheid om niet op te geven en de kleine successen te vieren. Het heeft te maken met varen op je eigen koers.

Het continu toetsen van je concept bij je consument is belangrijk. En daarnaast is het ook leren zien wat er gebeurt en ervoor openstaan. Want consumenten vertellen je lang niet alles. Bij een van mijn klanten wordt er veel geld uitgegeven aan consumentenonderzoek. Maar wat is waarheid? De methode van de Lean Startup spreekt me dan meer aan, omdat je daadwerkelijk al iets aanbiedt, een ‘minimal viable product’ dat gekocht kan worden. Dan heb je zo in de gaten of er ook echt vraag naar is:
 

Maar ook deze methode zal niet in alle gevallen uitkomst bieden, schat ik zo in. Met name als je service zo nieuw is dat consumenten er wellicht nog even aan moeten wennen, of dat de dienst zijn weg naar de juiste doelgroep nog moet vinden.

En dan is er nog zoiets als op de juiste plaats en op de juiste tijd het juiste product aanbieden. Pfff cliché. I know. Maar uit het verhaal van Nikki kun je opmaken dat, ondanks de vele aandacht én klanten, het na vier jaar keihard werken toch niet zo heeft mogen zijn.

Volhardendheid
Endurance oftewel volhardendheid is denk ik een kwaliteit die alle ondernemers die willen slagen verbindt. De wil om het te laten slagen en niet meteen op te geven. Openstaan voor feedback en willen leren. En het rotsvaste geloof in je product of dienst.

Want het snelle succes is maar voor weinigen weggelegd en er zijn meer voorbeelden van ondernemers die eerst tien keer op hun gezicht gaan voordat ze slaagden. Of die heel lang bezig zijn om er echt een succes van te maken. Ik herinner me nog de keynote presentatie van Raymond Kloosterman en zijn eerste vijf jaar bij Rituals, nu een wereldwijd succes. Over hoe zwaar de weg kan zijn naar de eerste tien winkels en dat er dan opeens een tipping point is en alles begint te stromen.

Ik zie dit ook bij klanten. Echte ondernemers, die niet zomaar opgeven en die doorgaan, 24/7. Waarbij je je kunt afvragen hoe ver je moet doorgaan. Waar is het punt dat je zegt: 'Ik stop nu'? Ik maak een diepe buiging voor hun doorzettingsvermogen en geloof in wat ze doen.

 

The only way is up
Ik kan alleen maar hopen dat ik over 5 jaar kan schrijven over de weg naar succes als het onze eigen startup Your Style Lab betreft. Ik weet nu al dat ik zo ontzettend veel heb geleerd. En dat de energie die ik eruit haal en erin kan stoppen het dubbel en dwars waard is. Niets mooiers dan iets creëren uit het niets en het te zien groeien. Om klanten happy te zien en daarmee echte toegevoegde waarde te kunnen leveren. Daar doen we het uiteindelijk voor. En voor al die ondernemers out there.

Keep on doing what you love most!