Twinkle | Digital Commerce

Spectaculaire nieuwe online cijfers

2017-11-08
180101
  • 3:09

Maar liefst 22 procent van alle gemeten consumentenbestedingen in Nederland wordt online gedaan. E-commerce draagt voor al bijna 5 procent bij aan ons bruto nationaal product.


Gisterenochtend mocht ik de jongste cijfers toelichten in het
NOS journaal, het Radio1 journaal, op BNR en in de Telegraaf.

Het zoemde al een tijdje rond dat de oude cijfers van online consumentenbestedingen wat aan de conservatieve kant waren. Ook internationaal begonnen onze cijfers behoorlijk uit de pas te lopen, wat bleek uit gemiddelde bestedingen per consument en per e-huishouden zoals onlangs gepubliceerd in het Europese B2C e-commerce rapport van Ecommerce Europe.

Appels met appels
Met de nieuwste cijfers van GfK vergelijken we appels met appels en peren met peren, zogezegd. We vergelijken de online aankopen, thuis, op ‘t werk, onderweg, in de winkelstraat en soms ook al in de winkel (‘online instore’) met de totale bestedingen van de gemeten producten en diensten in zo’n 18 marktsegmenten (reizen, consumentenelektronica, verzekeringen, media, etc.) en in maar liefst 106 producten- en dienstencategorieën (vliegreizen, tv/video apparatuur, autoverzekeringen, downloads, etc).

Ieder kwartaal
Daarmee zijn we ook voor de toekomst voorbereid om een zo goed mogelijk actueel beeld te geven van hoe de e-commerce markt in Nederland er voor staat en hoe hij zich ontwikkelt ten opzichte van de totale Nederlandse retail van producten en diensten. Met dank ook aan PostNL: het bedrijf maakt het mogelijk dat we het onderzoek nu vier keer per jaar kunnen uitvoeren én dat we de leden en businesspartners van Thuiswinkel.org het volledige rapport ieder kwartaal gratis ter beschikking kunnen stellen.

3,63 miljard euro
Hieronder zet ik de belangrijkste cijfers over het eerste kwartaal van het jaar nog even kort op een rij:

  • Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben voor 3,63 miljard (incl. btw) euro online producten en diensten gekocht;
  • Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22 procent;
  • Voor diensten ligt dit aandeel op 66 procent en voor producten is dit aandeel 11 procent.

In totaal zijn er bijna 26 miljoen online aankopen gedaan in het eerste kwartaal, wat neerkomt op 5 procent van alle aankopen van producten en diensten. Dat betekent dus dat de online consument per aankoop significant meer geld uitgeeft. Ruim driekwart van deze online aankopen is afkomstig uit aankopen van fysieke artikelen, zoals kleding, telecomproducten en speelgoed. Een kleine 6 miljoen online aankopen (23 procent) is te herleiden naar aankopen van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.

Bestedingen
In de bestedingen is een ander beeld terug te zien. Van de in totaal 3,63 miljard euro online bestedingen (inclusief btw) is 58 procent afkomstig uit online aankopen van diensten. Hierbinnen zorgen de marktsegmenten losse vliegtickets en accommodaties (700 miljoen euro) en pakketreizen (677 miljoen euro) voor de grootste online omzet. Van alle online bestedingen is 42 procent afkomstig uit aankopen van fysieke producten. De dienstensegmenten genereren, in vergelijking tot de markten van fysieke producten, meer online omzet met minder online aankopen.

Impact op bruto nationaal product
Een leuke indicator die we als Thuiswinkel.org gaan bijhouden is de e-GDP index. In goed Nederlands: wat is het aandeel van alle online consumentenbestedingen ten opzichte van het binnenlands bruto nationaal product (bnp oftewel GDP in het Engels)? De impact van e-commerce in de Nederlandse economie, de zogenoemde e-GDP index, kwam in het eerste kwartaal uit op 4,83 procent. In heel Europa ligt de e-GDP index op 2,2 procent, zoals onlangs gepubliceerd door Ecommerce Europe. In West-Europa ligt dit aandeel op 3,45 procent. Met andere woorden: de impact van e-commerce op de Nederlandse economie is niet langer te onderschatten.

Globale standaard
Ook goed om te weten is dat we in het nieuwe onderzoek gebruik maken van de GOMSEC, de ‘Global E-commerce Measurement Standard for B2C E-commerce’, van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe. Het verschaft ons de broodnodige definities die er toe moeten bijdragen dat we op termijn in heel Europa overal op basis van dezelfde definities e-commerce meten. En daarmee het belang van onze snelgroeiende sector in Brussel en niet in de laatste plaats in Den Haag duidelijk kunnen maken.