Wanneer je een online winkel hebt of bij een online winkel werkt die fysieke producten verkoopt, is de kans groot dat één van je grootste kostenposten het geheel aan logistiek is. Onder logistiek veeg ik dan even alles samen wat te maken heeft met de handling en bezorging van je product.
De uitdaging van logistieke kosten wordt steeds groter naarmate de gemiddelde prijs van de producten die je verkoopt lager wordt. Dit heeft alles met het gangbare fulfilment model te maken. Dit model is gebaseerd op activity based costing, ofwel je betaalt voor alle handelingen die worden verricht. Mooi, zou je zeggen, ware het niet dat er veel activiteiten zijn en daarover vaak nog eens verschillende staffels zodat het al snel een complex geheel wordt.
Zelf heb ik met Truus.nl ervaring met erg goedkope producten. Onze artikelen hadden een gemiddelde verkoopprijs van minder dan 5 euro. Een van onze belangrijkste KPI’s destijds waren de gemiddelde picking-kosten per product; in het begin een ondergewaardeerd cijfer tot we er achter kwamen dat we alleen aan het in de doos stoppen van onze producten al bijna 20 procent van de verkoopprijs kwijt waren. Beginnersfout? Of te weinig verstand van zaken betreffende logistiek? We hadden zeker nog wel wat te leren in logistiek. Maar in de afgelopen anderhalf jaar heb ik veel partijen dezelfde fout zien maken of werd hetzelfde over het hoofd gezien. Dit troost me - wij waren dus niet helemaal stom. Het lijkt niet zozeer alleen aan de kunde te liggen van de winkeliers, want ik denk eerlijk gezegd dat het merendeel van de online winkels met deze uitdaging te maken heeft.
Er zou wel wat innovatie plaats mogen vinden in de logistieke dienstverlening, zowel in het kostenmodel als in de manier van werken. De grootste innovatie hierin is misschien wel transparantie. Logistieke contracten zijn zo complex opgezet dat een raket op de maan zetten nog makkelijker lijkt. Samenwerken (winkelier en logistiek dienstverlener) aan groei in volume moet op langere termijn voor iedereen meer geld opleveren en is uiteindelijk een veel leuker spelletje.
Christian van Someren is e-commerce ondernemer. Voorheen was hij managing partner bij Truus.nl en werkte hij geruime tijd bij Procter & Gamble.
Dit blog verscheen eerder als column in Twinkle 5-2014.
Meer over logistiek hoort u tijdens Logistiek & E-commerce op donderdag 19 juni in Hotel Houten te Utrecht.
(Bijna) helemaal eens met bovenstaand artikel.
Het picken en verpakken kost inderdaad al snel meer dan 1 Euro per artikel wanneer het over e-commerce orders gaat met 2-4 stuks per order. In elk geval wanneer het process grotendeels manueel wordt ingericht wat bij heel veel grote en kleine bedrijven de 'standaard' is.
Je kunt echter ook een flexibele automatisering/mechanisering implementeren. Dat kan al op redelijke schaalgrootte. Daarmee kunnen je kosten per pick/pack met tientallen procenten dalen.
Waarom (bijna) mee eens: het is geen innovatie, maar bestaande en bewezen technologie die al jarenlang wordt ingezet bij meerdere klanten van KNAPP in Europa.
Hallo Christian, fijn zo'n artikel uit de praktijk. Eerst nadenken en dan doen is dus het devies. Je kunt natuurlijk ook eerst doen en vervolgens duur leergeld betalen. Maar ook hier geldt: voorkomen is GOEDKOPER dan genezen. In de praktijk zien wij dat veel (startende) webshops te licht denken over het ontwerp en inrichting van hun logistieke processen zoals opslag, handling, picken, packen, labellen, verpakken, verzenden, retourstromen en alle informatievoorziening die daar bij komt kijken. In de businesscase - dus voor je begint - zul je daar een duidelijk en concreet beeld van moeten hebben. Wellicht dat dan al blijkt dat je gedroomde webshop niet levensvatbaar is.
De logistieke, verpakkings- en transportmarkt is niet transparant: enkel in NL zijn al meer dan 40.000 (!) bedrijven actief in deze sectoren. In de EU meer dan 750.000. Probeer dan maar eens een juiste keuze te maken voor jouw specifieke verzend/logistieke profiel.
Als onafhankelijke marktpartij maken wij sinds 2009 die markt transparant voor verladers en helpen wij ook webshops om meer voordeel te halen uit hun logistieke processen. Zo kopen wij oa collectief in bij pakketdiensten waarbij het volume inkoopvoordeel volledig terechtkomt bij onze leden.