Twinkle | Digital Commerce

De webwinkelier en haar app

2017-05-26
180101
  • 1:47

Het lijkt een vreemd uitstapje; een webwinkelier die een spelletjesapp maakt. Toch is het dat niet. Ik ben ontwerper. En de webwinkel is mijn medium om de producten te verhandelen.

Dit keer heb ik een spelletje ontworpen. En de App Store wordt de webwinkel waar dat product verhandeld gaat worden. De App Store is de queen bee onder de webwinkels. Van de volgende zaken kunnen de meeste webwinkeliers alleen maar dromen:

- Monopoliepositie. Apps voor op de iPhone of iPad zijn alleen verkrijgbaar via de App Store.
- Marktplaats. Iedereen biedt zijn waar voor de iPhone of iPad daar aan. En elke aanbieder lokt zijn klanten daar naartoe.
- Wereldwijd bereik.
- Kwaliteitscontrole. Apple bepaalt zelf de regels waaraan een product moet voldoen. En kan bijvoorbeeld producten die inbreuk maken op de auteursrechten verwijderen.
- Gelijke monniken gelijke kappen. Iedereen krijgt dezelfde etalage voor zijn product.
- Het gaat om het product zelf en minder om de marketing. Hoe vaker gedownload, hoe hoger het product staat. Je kunt selecteren op nieuwste producten. En de favoriete producten van Apple zelf worden extra gepromoot.
- Distributie en betaling zijn volledig geautomatiseerd.

En ja. Daar hangt voor de leverancier een prijskaartje aan. Maar als ik het vergelijk met de downloads in mijn webwinkel, dan valt dat prijskaartje reuze mee.

Een volledig geautomatiseerde download in mijn webwinkel kost 2,95 euro. Daar draag ik 0,51 euro btw over af en 0,45 euro voor de iDeal-betaling (als klanten niet met iDeal betalen zijn de betaalkosten iets lager, maar heb ik meer handling). Ik houd aan een download 1,99 euro over. Maar daarvan moet ik onder andere wel de webwinkel draaiende houden. Reclame afkopen bij mijn spelletje kost 2,99 euro. Apple draagt de btw af en houdt een fee in. Ik krijg 1,82 euro. Valt best mee toch?

Het enige nadeel is dat er zo waanzinnig veel apps in de App Store staan. En dat een heldere navigatie op zoekwoorden ontbreekt. Elke ontwikkelaar mag namelijk zijn eigen zoekwoorden meegeven aan een app. Met als resultaat een oneindig aantal zoektermen. Ik had liever standaarden gezien in de vorm van labels. Dat je twintig labels aan een app mag plakken.