De opkomst van kleinere winkels, de 'nano stores', renovatiebouw, webwinkels, peer-to-peer marktplaatsen, 3D printing en nieuwe zorgconcepten betekenen dat het transport in de steden en woonwijken vaker, vlugger en verser moet gebeuren.
Transport in binnensteden en woonwijken is steeds belangrijker door de verstedelijking. Alleen al Amsterdam heeft duizend nieuwe inwoners per maand. Ook Utrecht en Rotterdam groeien als kool. De laatste meters naar de consumenten worden fijnmaziger. Wie heeft er straks nog een keuken in zijn kleine appartement? Zelf je boodschappen doen met de auto is echt zo 2012.
Lokale regels
Elke gemeente stelt eigen regels op voor transport binnen de gemeentegrenzen; wel of geen milieuzones, venstertijden of voorkeursbehandeling. De vrachtwagen is daar te gast en moet behendig laveren tussen auto's, OV-bussen, voetgangers en fietsers. Alleen die chauffeurs die echt de weg weten, en zich aan strikte gedragsregels houden, zijn welkom. Een rijbewijs BE alleen is echt niet voldoende. Even morgen een vrachtwagen leasen en zelf transportondernemer worden is er echt niet meer bij.
Stedelijke distributie
De distributie in de steden en woonwijken wordt haast onzichtbaar. Schonere, stillere, veiligere en kleinere voertuigen en vrachtfietsen zijn de nieuwe norm. Een Europese studie liet zien dat 50 procent van de zendingen met de vrachtfiets kan worden bezorgd. Een chauffeur rijdt in stedelijke gebieden nog maar 80 tot 120 kilometer per dag. Voertuigen zijn met hun boordcomputers verbonden met lokale verkeerscentrales om opstoppingen, werkzaamheden en scholen te mijden.
Bezorgers moeten steeds meer maatwerk leveren in Europese gemeenten. Dat is lastig voor grote pakketbedrijven als PostNL, DHL, UPS en DPD, die juist streven naar standaardisatie van hun processen en systemen om hun pakketprijs concurrerend te houden.
Slimme ict-clubs
Die traditionele pakketbezorgers krijgen nu concurrentie van slimme ict-clubs als UberRush, een zusje van van Google’s taxiplanner Uber, en Shutl, dat werd overgenomen door eBay. Zij regelen het leveren van een pakje met het gemak waarmee je een taxi boekt. Die taxi kan meteen komen, en direct leveren, of een pakje ophalen en later vandaag of morgen afleveren. Lokale, ervaren, koeriers doen het werk. De tarieven zijn concurrerend. Zou dit het antwoord zijn op die behoefte aan meer lokaal maatwerk?
Niet alleen Uber en Shutl zijn bezig. Datafox zette zo’n 25 Amerikaanse start-ups op een rijtje met klinkend namen als Postmates, Zipments en Collect+. Ook Europese aanbieders zijn actief, zoals het Belgische City Delivery. Durfkapitalisten staan in de rij om te investeren. Wereldwijd gaat 40 procent van het durfkapitaal naar dit soort softwarebedrijven.
Winnaars?
De vraag is wie er straks gaat winnen. Worden het de wielen van PostNL en DHL of wordt het de bits and bytes van UberRush en Shutl? Of, zijn de partijen die de laatste meters naar de consument gaan regelen juist geweldig complementair? Shutl, eBay en DHL als een ‘marriage made in heaven’? Ik ben benieuwd...
En hoe actueel:
http://fretbay.com/nl/
Consumenten die online een (tweedehands) product kopen en dit door een betrouwbare vervoerder willen laten transporteren kunnen vanaf vandaag gebruik maken van FretBay. FretBay is een online programma waar vraag en aanbod van transport bij elkaar worden gebracht en waar consumenten op basis van prijs en kwaliteit een vervoerder kunnen selecteren. Het platform van FretBay is exclusief voor leden van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
http://techcrunch.com/2014/06/19/gogovan-wants-to-be-the-uber-of-delivery-for-asia/
GoGoVan, an app that connects van drivers and users, wants to make last-mile deliveries easier for users throughout Asia. The Hong Kong based startup was founded in summer 2013 and now claims over 50% of the van driver market there, with over 18,000 van drivers using its service.