De drukte in binnensteden en woonwijken wordt steeds groter. Meer leveringen van webwinkels, juist op het moment dat wij als consument thuis zijn, leiden tot meer vrachtwagens en bestelbusjes. De onderlinge leveringen tussen consumenten via sociale marktplaatsen groeit als kool. We halen vaker af bij click &collect punten. Hoe moeten we dat in grote steden accommoderen?
Retaillogistiek
Tegelijk leidt de opkomst van zogenoemde ‘nano stores’, gemakswinkeltjes in de buurt, tot fijnmaziger en vaker leveren. Ik heb vijf Albert Heijn’s to go binnen 500 meter van mijn huis, twee AH-supermarkten en dagelijks rijdt Appie.nl vele malen voor onze deur langs. Het moet vers, vlug en volledig. Het is wachten op de eerste buurtwinkels voor bouwmaterialen die meteen ook afhaalpunt zijn.
De bevoorrading van al die consumenten en kleine winkels betekent steeds hogere kosten voor de laatste logistieke meters. Vroeger konden de Jumbo, Gamma, Blokker, Hema, Intertoys en Zeeman nog met volle wagens naar de winkels in de steden. Met de steeds kleinere, en frequentere, zendingen lukt dat niet meer.
Twee van de drie transacties op het internet zijn tussen consumenten onderling op sociale marktplaatsen. De lokale leveringen vormen een steeds groter deel van de zendingen in steden en woonwijken. Het wordt alleen maar drukker.
Regels
Steden in Europa leggen het transport mede daarom steeds meer regels op. Het moet schoner, stiller, veiliger en eigenlijk onzichtbaar. De vrachtwagen en de bestelbus gaan in de ban. De fietskoerier heeft de toekomst. Die kan 50 procent van de zendingen in steden bezorgen. Vervoer over water biedt kansen. En, die enkele vrachtwagen die de stad nog in mag moet toch minimaal emissievrij zijn. De elektrische Cargohopper is nu al in drie steden succesvol. Shutl en Uber.rush gaan de pakjes en de koeriers via slimme apps met elkaar in contact brengen.
Stedelijke distributie
We gaan de goederenstromen tussen de massale Europese distributiecentra van producenten en retailers ontkoppelen aan de rand van steden of, liever nog, in die steden zelf dicht bij de consumenten en winkels. Logistiek is juist de afgelopen dertig jaar uit de stad gejaagd.
In grote Europese steden wordt nagedacht over hoe die logistiek weer in de stad kan worden ingepast. Dit vraagt slimme concepten van projectontwikkelaars en gemeenten voor goed bereikbare binnenstedelijke ‘logistieke hotels’. Het Franse Chapelle International heeft zo’n logistiek hotel gepland in het Parijse 18e arrondissement. De helft van het 50.000 vierkante meter tellende project is bestemd voor opslag, overslag, afhaalpunten en laden van elektrische voertuigen.
Logistieke hotels in steden zijn een interessante gedachte. Laten we voorlopig de Food Centers voor food service, de binnenhavens voor bouwmaterialen en de stationslocaties voor retail- en webwinkellogistiek behouden. Over vijf jaar zal PostNL erkennen dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten.
Foto: Sogaris France
Dat er steeds meer vervoersbewegingen zijn is een indirect gevolg van het vrije markt denken. Transportbedrijven en retailers voeren onderling een economisch steekspel om de gunst van de consument. 24 uurs leveringen worden gegarandeerd voor producten die geen bijzondere levensreddende eigenschappen bezitten of die aan extreem bederf onderhavig zijn. Die kunnen dus makkelijk later geleverd worden zodat vervoerders kunnen combineren.
Thuis afleveren wanneer de klant niet thuis is levert 2 extra ritten naar een afhaalpunt op, namelijk de vervoerder en de consument.
Zo ook met eventuele afhaalpunten buiten de winkelcentra, de vrachtwagens hebben dan weliswaar 1 afleverpunt maar de consument pakt voor ieder pakketje zijn auto om deze op te halen. Wanneer de logistieke branche door centralisering het aantal ritten inperkt zullen de consumenten ritten juist weer toenemen.
Door het vrij geven van de postmarkt zijn er heel veel kleinere en grotere bedrijven in gesprongen die allemaal hun eigen klanten hebben, vele koeriers en distributie wagens rijden dagelijks af en aan. De retailers krijgen soms wel 20 vervoerders op een dag aan de deur die allemaal kleine zendingen afleveren en die allemaal door de steden en allemaal naar dezelfde adressen en straten moeten.
Overal zie je het terug, door zaken aan de vrije markt te verkopen neemt de totale druk op de samenleving op veel gebieden toe. Immers er wordt niet meer collectief samen gewerkt om een bepaalde behoefte van de samenleving te faciliteren, maar er wordt een soort van economische oorlog gevoerd om er vooral zelf beter van te worden.
Een collectieve vervoersvoorziening zal talloze vervoersbewegingen overbodig maken. Maar goed, dit is buiten de markt denken en komt neer op een samenleving waar men met elkaar de lusten en de lasten verdeeld zonder persoonlijk gewin na te jagen. En in zo'n samenleving kunnen we werken en leven en ons alles veroorloven met wat we nu ook hebben maar dan tegen een fractie van de arbeid, milieubelasting, gebruik van grondstoffen en energie en nog meer voordelen. We kunnen op alle gebieden een veel hogere kwaliteit realiseren dan nu het geval is, de uitspraak "prijs / kwaliteit" verhouding geeft direct weer waar één zoniet het allergrootste knelpunt zit van onze maatschappij.
Maar goed, ik ben een buiten de box denker en niet afhankelijk van sommige economische belangen collectieven die juist veel persoonlijk gewin hebben bij de amenleving zoals die nu is ingericht en daarbij de nadelen van elkaar beconcurreren verzwijgen of juist voordelen van concurrentie in het spotlicht zetten, ook al wegen de voordelen nooit op tegen de nadelen.
Walther,
Zou dit ook de reden zijn dat er steeds meer retailers op zoek zijn naar bundeling van stromen Ik merk dat de vraag bij ons steeds vaker binnekomt om naast onze reguliere goederen ook nevengoederen naar diverse retailpunten te brengen Meestal goederen die niet in de standaard DC stroom passen
Daarnaast zie ik organisaties ook worstelen met hun eigen distributienetwerk en dit geheel of gedeeltelijk afstoten omdat de stroom ernstig aan het verdunnen is en de kposten daarmee uit de hand lopen
Recent voorbeeld CB Logistics gaat zijn distributie op maandag en woensdag niet zelf meer uitvoeren maar laat dit door Post NL doen
Raymond Cools
Veel discussie ook op Linkedin:
https://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=2172568&type=member&item=5877361389458194436&qid=140a65e7-8614-4a45-a434-5b186b171791&trk=groups_most_recent-0-b-cmr&goback=%2Egmr_2172568