Twinkle | Digital Commerce

Alibaba: 5 miljard pakketten per jaar !!

2017-11-11
605347

Alibaba gaat naar de beurs. De media hebben er uitgebreid over bericht in de afgelopen dagen. Bij zo’n beursgang zit altijd een prospectus, dus die maar even gelezen. Wow, wat een onderneming, wat een achtergrond!


En dan het pakketvolume dat door orders op de platforms van Alibaba wordt gegenereerd: 5 miljard in 2013, dat zijn er circa 20 miljoen per dag! Ter vergelijking: in Nederland zitten we op een niveau van zo'n 750.000 pakketten per dag. Wat is er in China aan de hand op het gebied van e-commerce en wat is Alibaba voor een onderneming?

Offline retailstructuur onderontwikkeld
Over de zeer sterke groei van e-commerce in China is Alibaba in zijn toelichting helder: de offline retailstructuur van China is sterk onderontwikkeld in vergelijking met de VS en andere grote westerse landen: per hoofd van de bevolking is er in vierkante meters gerekend in landen als Groot-Brittannië, Japan, Duitsland en de VS twee tot vier keer zoveel winkeloppervlakte. Het lijkt sterk op de uitzonderlijke groei van mobiele telefonie in Afrika, door de beperkte beschikbaarheid van een vast netwerk daar.

Nog een paar opmerkelijke cijfers: per jaar kopen op dit moment ruim 230 miljoen actieve klanten op de platforms van Alibaba en het gemiddeld aantal orders per actieve klant is 49. Een uitzonderlijk hoog aantal. Gezien het bevolkingsaantal van China en de internationale expansie kan het aantal van 230 miljoen actieve klanten in de komende jaren nog heel fors groeien. Voor wie het interessant vindt: het hele prospectus is hier te vinden.

Chinese Amazon?
Is Alibaba vergelijkbaar met Amazon? Nee, zeker niet. Alibaba koopt niet voor eigen rekening en risico producten in. Het bedrijf is daarmee wel goed vergelijkbaar met eBay. Alibaba organiseert 'alleen maar' platforms waarop producenten en retailers hun producten kunnen verkopen. En in dat organiseren van 'plaza's' is het zeer succesvol. De belangrijkste platforms zijn: Alibaba.com (voor b2b-transacties), Tmall.com en Taobao.com, vergelijkbaar met Marktplaats in Nederland. In Nederland kun je kopen via nl.aliexpress.com. Levertijd en verzendkosten? Da's even wennen in vergelijking met Nederlandse webshops. 
  • Levertijden zijn met luchtvracht (kosten ca. 20 tot 25 dollar) tussen 5-10 dagen
  • Gratis verzending kan, maar dan is de levertijd 15 tot 26 dagen
Nog niet veel Nederlanders zullen er, met die levertijden en leverkosten, actief gebruik van maken, maar Air France-KLM Cargo heeft in het laatse kwartaal 2013 al wel gemerkt dat de e-commerce stromen tussen Europa en China heftig op gang komen. Voor het eerst werden er volledige air freight Boeing-747 vliegtuigen ingezet om in de aanloop naar de feestdagen pakketten te versturen tussen Europa en Zuidoost-Azië. Zie mijn artikel over cross-border logistiek in het aprilnummer van Twinkle.
 
Dus dan maar een aandeel kopen en shoppen op nl.aliexpress.com? Eh, wat mij betreft nog even niet. Volgens mij is er niks mis met Alibaba als onderneming, maar ik ben niet zo’n 'first mover'. Alibaba is volgens mij zeker geen hype, maar het begin van een nog veel grotere ontwikkeling. Enerzijds 'regionaal' in China (en dat is me nogal een regio!) en anderzijds internationaal. Op logistiek gebied gaat er ontzettend veel bewegen, letterlijk en figuurlijk. Op commercieel gebied trouwens ook.