Twinkle | Digital Commerce

Verwachtingen, doelstellingen en plannen

2017-05-26
180101
  • 1:37

Als u binnen e-commerce werkt, heeft u het ongetwijfeld al een aantal keer meegemaakt. U begint met een nieuw initiatief, een nieuwe campagne, nieuw assortiment of misschien zelfs met een hele nieuwe winkel.


Daar horen uiteraard altijd positieve verwachtingen bij, want anders begint u er natuurlijk niet aan. Maar helaas horen bij positieve verwachtingen soms ook teleurstellingen, omdat uitkomsten anders zijn dan verwacht.

Het is onmogelijk om altijd alles volgens verwachting te laten verlopen. Maar negatieve energie van een teleurstelling in uw organisatie is zeker te voorkomen. Het begint ermee om vast te stellen waar de teleurstelling door is ontstaan. Mijn ervaring is dat het probleem veel vaker in de werkwijze zit, dan in de activiteit zelf. Hierdoor worden in potentie succesvolle activiteiten soms ten onrechte afgeschoten.

Belangrijk is om de verwachtingen te managen. Weet iedereen wat uw doelstellingen zijn en vooral: zijn ze specifiek? Heeft u besproken wat u verwacht van een activiteit? Heeft u een plan opgesteld en dit met iedereen besproken? Overigens hoeft een plan niet altijd een pak papier te beslaan. Een A4’tje met hierop in een aantal bullets uw uitgangspunten, hoe u gaat meten en uw doelstellingen is vaak al voldoende om succesvoller te gaan werken. Door met elkaar te bespreken hoe jullie doelstellingen gaan bereiken, verlegt u de focus al meer naar de werkwijze en zult u ook beter in staat zijn om de koers bij te stellen wanneer u uw doelstellingen niet dreigt te halen.

Mijn ervaring is dat het niet alleen veel beter resultaat oplevert wanneer u zo werkt, maar dat het ook veel leuker is wanneer iedereen samen aan een plan werkt. Het zorgt ervoor dat u met elkaar gaat praten hoe het beter kan (vooruitkijken) en niet over wat er niet goed was (terugkijken). Wanneer start u met het planmatig werken?
 
Deze column verscheen eerder in Twinkle 3-2014.


Foto: Young business woman writing growth graph with business, Shutterstock