Woensdag 30 april 2014

5701 keer gelezen3 x gereageerd

Het seo-spook

Christian van Someren

Het seo-spook

Vooropgesteld, ik ben geen online marketingexpert. Maar inmiddels heb ik al aardig wat ervaring opgedaan met het laten groeien van een online winkel en op die manier dus de impact (of het ontbreken daarvan) van online marketing op de verkopen gezien. Daarnaast heb ik nog het plezier gehad om bij veel grote webshops over de schouder mee te mogen kijken.

De focus die veel bureaus op seo leggen, vind ik nog steeds verwonderlijk. Ik behoor zeker niet tot de stroming die zegt dat seo al dood is (zoek voor de aardigheid maar eens op ‘seo is dead’, voor wat interessante discussies), maar ik vind wel dat het belang vaak wordt overschat. De vraag is waar dit toch vandaan komt? Is het dat bureaus zijn blijven hangen in het verleden? Komt het doordat het resultaat van seo-inspanningen bijna niet direct meetbaar is? Of is het omdat de klant er zelf niets van begrijpt?

Hoe dan ook, als een bureau over deze misplaatste focus nog een vleugje bangmakerij heen gooit, dan kan het snel weer aan de slag met linkbaiting, linkbuilding, zoekwoordenanalyse, copywriting et cetera. Niet zelden zie ik bureaus hun dienstverlening verkopen door veel subjectieve statements te maken: ‘Al het werk van de afgelopen jaren is voor niets geweest…’, ‘Je raakt je positie in Google kwijt’, ‘Je kunt geen (online) marketingcampagnes inzetten als je seo niet op orde is’. Hopelijk verwondert u zich net zo over deze uitspraken als ik? Erg genoeg gaan deze uitspraken ook altijd gepaard met een ‘oplossing’ die het bureau natuurlijk wel een paar uurtjes werk kost…

Ondernemers/marketeers: koop eens een boek met de titel ‘Seo bible’ of iets dergelijks, verslind het, stel een hoop vragen over seo en probeer zelf te doorgronden waarom iets wel of niet nodig is. Bureaus: plaats seo in een groter geheel en maak specifiek waarom u hier aandacht op wilt vestigen. Als u dit allebei doet, moet u samen toch tot een goede seo-aanpak kunnen komen die proportioneel en effectief is?!
 
Deze column verscheen eerder in Twinkle 4-2014.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Vindbaarheid (User-experience)
- Webanalytics (Marketing)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)



Er is op dit moment 3 keer gereageerd op:
Het seo-spook
 
  1. Arne op vrijdag 2 mei, 2014 om 10:35
    www.speelschemawk.com

    De (SEO) kennis binnenhuis halen en houden is een belangrijke stap. En blijf altijd zorgen voor een constante toestroom van relevante content middels blogging etc dan heb je geen linkbaiting, linkbuilding etc nodig maar dan worden je bezoekers je eigen ambassadeurs en linkbuilders.

  2. Roy Lenders op maandag 12 mei, 2014 om 16:09
    www.biovitamins.nl

    SEO is super belangrijk. Ik pas vrijwel alle internet marketing kanalen toe voor mijn 7 webshops (affiliate marketing, shop-in-shops op bol/amazon/ebay/rakuta, SEO, Adwords, prijsvergelijkers etcetera) maar SEO is blijvend en verkeer via het SEO kanaal is het meest goedkoop en kent over het algemeen een zeer goede conversie (beter dan Adwords).

     

    SEO is echter wel moeilijk. Mijn ervaring leert dat er in Nederland weinig goede experts rondlopen. Ik shop met name in de US en enkele toppers in Nederland. De gemiddelde zogenaamde SEO adviesclub weet zelf niet eens waar het over gaat. En dan kan SEO een erg dure hobby worden.

  3. Wibo Lageveen op maandag 12 mei, 2014 om 20:45
    www.webshopnet.nl

    Dat de bureaus de focus op seo leggen is niet het probleem, seo is gigantisch belangrijk. Het probleem is dat veel full service bureaus werken met commerciële sales experts ipv seo experts. Deze jongens willen alleen maar hun eigen product verkopen.

    Goede SEO is het begrijpen hoe mensen zich online gedragen, wat ze verwachten en willen hebben en hier je site voor inrichten. Goede SEO zal zich, naast het verkrijgen van langdurig veel organische bezoekers, ook uitbetalen in lagere SEA kosten en hogere conversie.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.