Twinkle | Digital Commerce

Beter weten begint bij uzelf

2017-05-26
15171151
  • 1:59

Een van de aspecten die ik het leukst vindt aan e-commerce is dat er zo ongelooflijk veel informatie beschikbaar is die je kunt gebruiken om iedere dag een stapje beter te worden. Maar in de dagelijkse praktijk zie ik bij veel van onze klanten dat meten zeker niet altijd tot weten leidt.

Als u bijvoorbeeld Google Analytics voor de eerste keer opent - wellicht kunt u het zich nog herinneren? - wordt u overspoeld door data. Mooi, want we leven nou eenmaal in het tijdperk van big data, dus dat is vast heel erg goed allemaal. Maar kunt u hier alle informatie uithalen die u nodig heeft en waar moet u nou eigenlijk beginnen?

Nog niet heel functioneel, maar in ieder geval een eerste stap is een blaadje produceren met alle informatie waarvan u denkt dat die relevant is en hier gedurende een aantal weken met grote regelmaat (ten minste één keer per week) naar kijken. Het belangrijkste is namelijk dat u gevoel krijgt bij de cijfers en hoe ze zich ontwikkelen. Er vaak naar kijken helpt hier absoluut bij. Als u een cijfer eigenlijk nooit bekijkt, haal ‘m dan van uw overzicht af. Het minst functioneel is overigens helemaal niet naar cijfers kijken en op uw onderbuik (of die van iemand anders) beslissen - iets wat ik helaas nog erg vaak tegenkom.

Om van data naar inzichten te gaan, kunt u een paar eenvoudige stappen nemen. Begin voordat u een systeem koopt/opent met een leeg vel en schrijf voor uzelf eens op waar u op wilt gaan sturen. Het belangrijkste is namelijk dat u dit zelf bedenkt en helemaal doordenkt, onafhankelijk van systemen, tools of bureaus. Als u op meer dan tien indicatoren uitkomt die u wilt meten, probeer ze dan trapsgewijs of in een boompje op te schrijven. Dus verschillende analyseniveaus in te bouwen. U traint uzelf zo om door de data heen te denken en beter te begrijpen welke data tot welke inzichten leiden. Kijk wekelijks alleen naar het hoogste niveau en probeer voordat u de data induikt een hypothese te vormen waarom uw bezoekers afnemen, uw conversie zakt of uw basket-size daalt. Toets uw hypothese daarna door uw boompje te doorlopen.

Beter weten begint bij uzelf. Veel plezier bij het iedere dag beter worden op basis van informatie!
  
Deze column verscheen eerder in Twinkle 2-2014.