Deze week staat aardig in het teken van de uitkomsten uit het onderzoek van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020. Die bracht treurig nieuws. Een derde van de webwinkels heeft namelijk nog nooit winst gemaakt, terwijl slechts 18 procent er een modaal inkomen heeft uitgehaald. Is het starten van een webshop dan opeens zo kansloos geworden?
Zelf vond ik het eigenlijk merkwaardiger dat de uitkomsten zoveel exposure kregen. Echt nieuw is het natuurlijk niet. Als je bedenkt dat de Twinkle100 zo’n acht miljard omzet heeft en de totale e-commerce branche volgens Thuiswinkel.org zo’n tien miljard euro omzet heeft, dan is de resterende twee miljard voor ‘de rest van de markt’ inderdaad niet zoveel. Zeker niet als je bedenkt dat Nederland minimaal zo’n veertigduizend webwinkels heeft.
Nu zijn er al twijfels over de omzet die Thuiswinkel.org noemt - maar die zijn er zeker ook over het aantal webwinkels - dus laten we het voor het gemak eens met deze cijfers doen, en die Twinkle100 buiten beschouwing laten. Twee miljard euro omzet betekent dan vijftigduizend euro omzet gemiddeld per webwinkel. Daar kunnen heel wat webwinkels winst mee maken, maar zelfs bij een rooskleurige marge van 20 procent betekent dit dat de branche gemiddeld gezien van tienduizend euro winst leeft en dus onder bijstandsniveau.
Hoe erg is dat? Bijzonder erg als dit allemaal serieuze ondernemers zijn die ervan moeten leven. Maar dat is zeker niet het geval. Door de strengere regels rond met name de iDeal-aanvraag en de lagere kosten voor een KvK-inschrijving zijn er heel wat hobbywinkeltjes bijgekomen die zelf ook wel beseffen dat ze er niet rijk van gaan worden, maar gewoon verplicht zijn geweest om zich in te schrijven bij de KvK. De vele onnodige ‘webwinkeltjes van een tientje of twee per maand’ zeg maar. Daar zijn er heel veel van.
Zeg nou zelf. Als u eigenlijk helemaal niet wilt ondernemen, als u zelfs uw best niet wilt doen, maar gewoon voorzichtig eens wilt kennismaken met het ondernemerschap en u moet kiezen tussen het beginnen van een slagerij, een hotel of een webwinkel op basis van dropshipping, wat kiest u dan? Precies, het laatste. Een webwinkel beginnen is niet moeilijk. Is het dan echt zo onverwacht dat we duizenden webwinkels hebben die stiekem zo goed als geen kans van slagen hebben?
Serieuze ondernemers slagen vaak wel
Op de Webwinkel Vakdagen heb ik weer veel starters gesproken waar het eigenlijk juist bijzonder goed mee gaat. Die het verrassend vinden hoe gemakkelijk die omzet groeide toen ze wat extra tijd hadden besteed aan marketing en design. Maar ja, die nemen dus alle tijd om een beurs te bezoeken, iets wat veel starters er tegenwoordig amper meer voor over hebben. Ik ben dan ook van mening dat als iemand wél serieus wil ondernemen, wat startgeld ervoor over heeft en een goed product opzoekt - er zijn echt nog wel kansen in de markt – dat diegene het best kan redden. Dat betekent dus dat u niet via Google op zoek gaat naar een goedkope Chinese dropshipper maar zelf een serieuze leverancier benadert. Voeg daar een goed design en klantenservice aan toe en bedenk een marketingstrategie die wat verder gaat dan visitekaartjes en een Adwords-campagne en u zou zomaar eens succes kunnen hebben.
Ecommerce is erg lastig te vergelijken en als u het al doet, vergelijk het dan op zijn minst met andere laagdrempelige starters zoals beginnende social mediagoeroes, muziekanten of kunstenaars vanuit huis. Want alhoewel onderzoek uitwijst dat de webwinkelbranche het meest treurige zooitje ongeregeld blijkt te zijn, zitten er nog altijd aardig wat ‘kanslozen’ tussen die zichzelf wel overtroffen hebben en inmiddels een mooi modaal inkomen hebben verdiend. Het blijft natuurlijk ondernemen en dus moet u wat meer doen dan u vooraf misschien had gehoopt of verwacht, maar winst maken met een winkeltje op internet kan zeker wel. Dat dit gemiddeld en procentueel gezien voor de branche nog niet geldt, doet daar niets aan af.
Foto: piggy bank full of Euros, Shutterstock.
Ik denk dat er ook nog een groep aan te wijzen is. Een groep creatieve ondernemers die een uniek product maakt en hiervoor een webwinkel is gestart. Dit, zonder de ambitie om een groot bedrijf op te bouwen, maar wel met de ambitie om het unieke product te verkopen aan mensen die dat product waarderen en begrijpen.
Deze groep wordt mijns inziens ondergewaardeerd en onderbelicht en misschien niet helemaal serieus genomen.
Voor deze groep is er zeker een kans in de markt. De marges liggen hoger omdat ze toch een uniek product verkopen. Ze hoeven dan niet echt te concurreren. Ze zijn tevreden met het wellicht wat lagere inkomen wat ze er uit halen, maar in de meeste gevallen is dit extra.
maar bovenal, ze nemen zichzelf echt wel serieus als webshop. Ze hoeven alleen niet de nieuwe Zalando, Bol.com of Wehkamp te worden. Ze bewegen zich liever in hun eigen niche!
Ik ben als copywriter al behoorlijk wat webwinkels tegengekomen en degenen die echt slagen zijn die het groot aanpakken of met het bijzondere product. Als je niet in een niche zit, moet je opboxen tegen de grote jongens, en dat leg je vaak af op verzendkosten en overhead.
Wat je hier trouwens ook niet terug ziet komen zijn de internetondernemers met 10 webshops. Samen hebben ze voldoende inkomen, maar per shop lijkt het kansloos.