Dinsdag 21 januari 2014

17351 keer gelezen2 x gereageerd

Groot gebrek

Gastblogger

Groot gebrek

Jeroen Klein vroeg zich in de column van vorige maand af of Telecombinatie, een telecomretailer met ruim honderd winkels, het ontbreken van een webshop niet als een gemis ervaart. Het antwoord komt van Xander de Rijk, managing director van het bedrijf.†

`Dat Telecombinatie geen verkoopwebsite heeft ervaren we als een enorm gemis en is niet meer van deze tijd. Ruim 60 procent van onze (potentiŽle) klanten oriŽnteert zich voor een aankoop eerst online. Als ze al bij onze site uitkomen, dan is deze niet erg informatief en je kunt er niets bestellen. Dat gaat veranderen. In 2014 kunnen klanten ook online bestellen en zowel afhalen in de winkel als laten bezorgen op een locatie naar keuze. Ook de hoeveelheid relevante informatie over toestellen en abonnementen gaat fors omhoog. De site zal een leadgenerator voor onze winkelondernemers zijn. On- en offline moet Telecombinatie in elkaar overgaan en meer een eenheid vormen. Het moet niet uitmaken of een klant via het ene kanaal koopt en via het andere de service krijgt. Daarbij dekt de online shop (deels) de witte vlekken af; met 104 winkels zijn we wel een landelijke keten, maar zitten we niet overal. Met een webwinkel kunnen we ook nationaal en online gaan adverteren.

Voor ons als inkooporganisatie was en is dit een complex vraagstuk. Als inkooporganisatie herkenden we dit ook pas laat. Webverkoop werd alleen gedaan door onze online ondernemers via hun eigen url's waar wel `lid van Telecombinatie' wordt vermeld, maar er verder geen enkele link of verbintenis is met de Telecombinatie-winkels. Daarnaast activeren aangesloten online ondernemers zelf abonnementen en verkopen ze zelf toestellen. Ze bepalen zelf de propositie en marge en handelen voor eigen rekening en risico. Wij vinden dat dit - ook als wijzelf online gaan verkopen - zo moet blijven. Bestellingen die via Telecombinatie.nl worden gedaan, zullen bij de winkels uitkomen - ook bij levering op locatie. De winkelondernemers gaan die dus verzorgen. Ook zullen we meer proposities en marges gaan bepalen waarbij er natuurlijk voor ondernemers voldoende ruimte overblijft om te up-sellen. Voor onze site hebben we in eigen huis een webservicesmodule ontwikkeld. Hiermee kunnen we eenvoudig abonnementen en toestelinformatie inladen; handig, gezien alle continue wijzigingen hierin.

We hebben berekend dat we uiteindelijk significant meer zullen verkopen en ervaringscijfers van aanverwante bedrijven bevestigen dit beeld. Van een traditionele inkoopcombinatie zijn we in vijf jaar naar een gedeeltelijke retailketen gegroeid en in 2014 worden we een full on- en offline speler op de consumentenmarkt met de invulling van een omnichannelstrategie.'

Xander de Rijk is managing director van Telecombinatie. Zijn vraag aan Bart van Ham, commercial director bij Kijkshop: `Hoe zien jullie een omnichannelstrategie in combinatie met jullie 105 winkels?' Zijn reactie kunt u lezen in Twinkle 2-2014.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle†1-2014.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Groot gebrek
  1. Peter op dinsdag 21 januari, 2014 om 16:48

    Telecombinatie is toch een inkooporganisatie met een franchise formule? VOlgens mij hebben ze zelf helemaal geen winkels...

    Ook zijn er al tal van webwinkels aangesloten bij Teleocmbinatie. Vreemd antwoord dit.

  2. Peter2 op woensdag 22 januari, 2014 om 22:51

    Telecombinatie is inderdaad een franchiseformule. Wat ze willen doen is zelf leveren en de ondernemers de service laten verrichten. Het verdienmodel voor Telecombinatie is interssant. De kleine ondernemer ziet zijn klanten straks gewoon op internet bestellen en komen dan langs om het toestel in te stellen.

    Met zo'n actie toont Telecombinatie aan een slechte franchise-organisatie te zijn.


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.