Twinkle | Digital Commerce

Oneerlijke concurrentie

2017-11-11
204204

Hoe zou het toch zijn met het Informatiepunt Oneerlijke Concurrentie van Detailhandel Nederland tegen webwinkels, dat ruim vier maanden geleden is opgericht?



Oneerlijke concurrentie ontstaat als de ene partij zich niet aan de regels houdt en de andere wel, of als er onder de kostprijs wordt gewerkt.

Oneerlijke concurrentie is onder meer:

  • Iemand/iets anders de rekening laten betalen om de allergoedkoopste te kunnen zijn. Neem het angorakonijn. Of de naaisters in Bangladesh.
  • Geld toeleggen op klanten door verzenden en retourneren gratis aan te bieden. Zie het Zalando Effect.
  • Een vieruurtje bij de Hema ver onder de kostprijs. (Werkt overigens averechts; ik ga daar niet meer zitten om 15.00 uur, want dan betaal ik teveel. En om 16.00 uur is het er te druk en zit je tussen de #gratisdingenzoekers.
  • Een wereldwinkel die draait op vrijwilligers en geen personeelskosten heeft.
  • Bepaalde winkelketens die geen of minder huur betalen omdat ze als trekker gezien worden voor een winkelcentrum.
  • Winkels die geen btw afdragen. Winkels die personeel zwart uitbetalen.
  • Copycats die auteurs-, merkrechten of patenten schenden.
  • En inderdaad illegale verkooppunten. Op plaatsen waar gemeenten het anderen niet toestaat.

Ziektekosten
Maar hee, er is zoveel oneerlijk. Kleine winkeliers die twee jaar lang loon moeten doorbetalen voor een zieke werknemer bijvoorbeeld. Kosten voor verzekeringen, arbodiensten, re-integratie en passende arbeid. Bij grote werkgevers middelen kosten voor zieken uit. Voor een winkelier met drie man personeel is een langdurig zieke de doodsteek. En binnenkort moeten werkgevers ook nog gaan betalen voor zieken met tijdelijke dienstverbanden. Terwijl ze zelf niet ziek kunnen worden. Omdat de verzekering of niet te betalen is, of niet uitkeert bij aandoeningen waar je personeel zich wel voor kan ziekmelden. Dààr zou ik me maar eens druk over maken als Detailhandel Nederland.
 
Ook oneerlijk: retouren
En ach, wat ook zo oneerlijk is, is dat ik als webwinkelier wettelijk verplicht ben om een klant zijn geld terug te geven bij een retour. Inclusief het bedrag dat ik heb uitgegeven om het product te versturen, en dan zijn er nog de kosten van de iDeal-betaling en het verpakkingsmateriaal. Consumenten zullen denken: ‘Oh, ik bestel het wel online i.p.v. naar het winkelcentrum te rijden, parkeergeld te betalen en de kleding te passen. Online moeten ze toch mijn geld inclusief verzendkosten teruggeven.’

Meerwaarde
Fysieke winkels zouden het moeten zoeken in de meerwaarde die ze hebben ten opzichte van de webwinkeliers. Dat consumenten hun product kunnen zien, het product gelijk kunnen meenemen, kunnen passen, dat ze geholpen worden met uitkiezen, dat het gezellig is in de winkel, dat het er lekker ruikt, dat er een muziekje draait. Enzovoorts enzovoorts.

Houd toch alsjeblieft op met het concurreren op prijs en met een vingertje naar anderen wijzen. Zorg dat je beter, unieker, aardiger, aantrekkelijker bent in plaats van goedkoper.

Ondertussen blijft de vraag hoe het staat met dat informatiepunt. Weet iemand hoeveel meldingen er inmiddels binnen zijn gekomen?
 
Dit is een bewerkte versie van een blog-posting die eerder werd gepubliceerd op Kijkenietkope.nl.