Woensdag 6 november 2013

5566 keer gelezenNu reageren

De zintuigen van online ondernemen

Gastblogger

De zintuigen van online ondernemen

Hoe zal het de online ondernemers in 2020 vergaan? Ziet het e-taillandschap er dan zoveel anders uit? Is de technologische vooruitgang zover dat dit een dominante rol is gaan spelen in het gedrag van de consument? Zijn de huidige logistieke problemen opgelost?
 
Door: gastblogger Erwin de Zeeuw
 
Het antwoord op deze vragen is op dit moment nog niet te geven. Wel kunnen we vaststellen dat trends elkaar steeds sneller opvolgen en dat je als online ondernemer, klein of groot, deze trends moet blijven volgen. Het is zaak om alle zintuigen daarbij in te zetten.

The smell of success
Lange tijd heeft online de geur van succes gehad. Alles wat online gebeurde veranderde in goud. Ondanks dat die periode - met ups & downs - toch wel achter ons ligt, groeit de online retail nog steeds met forse cijfers. Tegenwoordig heb je gewoonweg de luxe niet meer om niks met internet te doen, maar door de stevige concurrentie heb je een neusje nodig om nieuwe klanten te scoren.

Horen = luisteren
Zoals elke ondernemer zal de online ondernemer ook moeten luisteren naar zijn klanten. Online hebben met name de gebruikerskenmerken van de online consument de laatste jaren voor grote groei gezorgd. Tot op heden hebben we gezien dat alle trends uit de retail op de één of andere wijze vertaald worden door online ondernemers. Zo ben ik een aantal jaar geleden gestart met E-bon, een online cadeaubon waarmee je bij meerdere webwinkels verschillende producten of belevenissen kunt kopen. De trends zijn er. Het is aan de online ondernemer om te luisteren en vervolgens erop in te spelen. Het verbeteren van uw business kan alleen als u goed luistert!

Tastbeleving
Hoewel het belang van geografische afstand tot het product en het belang van fysiek contact met het product steeds kleiner worden, bestaat voor veel consumenten nog steeds de wens om producten fysiek te beoordelen. Zoals het voor retailers van belang is om showrooming te voorkomen, is het voor e-tailers van belang om in te spelen op deze tastwens van de consument. Er zijn enkele technologische innovaties in opkomst om deze beleving online te benaderen. Gelooft u dat tastbeleving in 2020 ook online mogelijk is?

Proeven
‘The proof of the pudding is in the eating’, luidt een mooi Engels gezegde. Kortom, de analyse! Voor online ondernemers is het een groot voordeel dat alles online meetbaar is. Hoewel het in eerste instantie veel tijd vergt om alles goed in te richten, levert dit zintuig de online ondernemer belangrijke informatie op over bijvoorbeeld de beste zoekwoorden en conversiepercentages. Daarna zal een continue monitoring en analyse moeten plaatsvinden om de andere zintuigen te ondersteunen bij de online bedrijfsvoering. Doet u de analyse zelf.

Kijkend naar morgen
Door de opkomst van enkele grootmachten en de mogelijkheid van producenten om de keten steeds korter te maken, zal elke online ondernemer zich moeten afvragen waar zijn toegevoegde waarde ligt voor de consument. De consument beschikt te allen tijde over informatie en bepaalt wat hij koopt, van wie, waar en wanneer. Daarnaast bestaat de beïnvloedingssfeer van de consument uit vrienden, het netwerk en de rest van de wereld, waarbij echte vrienden de grootste invloed hebben. Bedrijven die zich als vriend gedragen, kijken en luisteren, ervaren de meerwaarde van deze invloedrijke netwerken.

De visie op online ondernemen zal de komende jaren wellicht veranderen, maar één ding is zeker: online ondernemers zullen al hun zintuigen moeten gebruiken om succesvol te worden, te zijn en te blijven.

Erwin de Zeeuw is eigenaar van E-bon. Deze posting verscheen eerder op het weblog van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Cross-channel (Multichannel)
- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
De zintuigen van online ondernemen

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.