Twinkle | Digital Commerce

Testen kunt u niet vaak genoeg

2017-05-26
180101
  • 1:31

Test u uw website regelmatig? Of gebeurt dit bijna nooit? Veel grote bedrijven hebben er inmiddels een dagtaak aan. A/B testen van pagina’s, de checkout, banners en buttons of kleuren die worden gebruikt. Het kan een behoorlijk positieve impact hebben op uw conversie.

Naast A/B testen is het ook zinvol om regelmatig uw website te laten testen door gebruikers. Er zijn softwareprogramma’s die via heatmaps laten zien hoe de gebruiker navigeert over uw website en uiteraard kunt u via Google Analytics en andere programma’s zien waar gebruikers uw site weer verlaten. Alle vormen kunnen waarde toevoegen in het optimaliseren van uw website.

Wij hebben voor onze start-up afgelopen week, heel basic, zelf een testscript opgesteld waarbij we potentiële gebruikers achter desktop, laptop en notebook aan het werk hebben gezet, met verschillende browsers. Hiervoor hebben we het programma Screenflow gebruikt. De software legt vast wat iemand op de site doet. Doordat geluid en beeld worden opgenomen, kun je goed zien wat er gebeurt bij de gebruiker.

Natuurlijk zijn er bureaus die dit allemaal voor u kunnen doen, maar als u beperkte middelen heeft kan dit een mooi alternatief bieden. We hebben er heel veel uitgehaald. Soms worden je eigen inzichten bevestigd, maar vaak gaat een gebruiker hele andere dingen doen dan u zou verwachten. We hebben er een mooi top 10- lijstje aan overgehouden met tien punten die we nog voor onze soft launch willen aanpakken. Daarnaast hebben we ook weer volop ideeën en tips gekregen die we later kunnen doorvoeren.

Het is naar mijn mening altijd zinvol om regelmatig te testen. Via software maar ook door gewoon met de gebruikers aan tafel te gaan en te zien waar zij tegenaan lopen. Pragmatisch, leerzaam en zeer effectief!