Twinkle | Digital Commerce

Met spierballen naar de beurs

2017-11-30
180101
  • 3:00

De combinatie van clicks & bricks voor Gifts By Beel heeft grote voordelen. Fysieke winkelverkoop geeft absoluut meer bekendheid aan de webshop en de verkoop is snel gestegen. Maar dat niet alleen: ik heb zelf spierballen gekregen, letterlijk.

Eindeloos heb ik met kratten artikelen gesjouwd, geprijsd, ingepakt en weer verder gesjouwd. Met als gevolg een topconditie en meer kracht. Natuurlijk moet straks iemand anders het sjouwwerk gaan doen, maar in de experimentele fase sta je zelf met de voeten in de modder. En dat is wel zo verfrissend en eigenlijk ook gewoon leuk. Zo veeg ik met net zoveel plezier de vloer in mijn magazijn als dat ik me met het inkoopbeleid voor Sint en kerst bezig houd. Nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal waar… De beursbezoeken in Parijs, Amsterdam, Utrecht en Milaan waren geweldig en ze leverden me veel nieuws en inspiratie op.

Op de Amsterdamse beurs Show Up heb ik een paar mooie nieuwe merken leren kennen, waaronder Puc met zijn leren tassen en Eva&Anne met kaarten en schriften. Het leuke van de Show Up is dat ook jonge, vaak net opgerichte bedrijven worden gepresenteerd die hier hun eerste ontwerpen op de markt brengen. In Milaan is het weer helemaal anders. Daar staan grote, gerenommeerde bedrijven maar is de leukste afdeling de ‘cash & carry’ beursvloer met bedrijven uit India, Pakistan en China. Daar heb ik de mooiste sieraden en kasjmier sjaals gekocht.

Maison et Objet in Parijs is top, dé beurs voor retailers die je niet mag missen. Hier presenteren belangrijke merken zich uit werkelijk alle windstreken. Nederlandse bedrijven als &klevering, Engel, Kadodesign en Jansen+Co passen er met hun mooie stands prachtig tussen.

Fransen hebben smaak en ze durven geld uit te geven. Dat merk je direct als je op deze beurs rondloopt. Wat een prachtige spullen! Fransen zijn ijzersterk in het ontwerpen van patronen, vaak heel fijn en subtiel maar wel kleurrijk. Je vindt er textiel en meubels met de mooiste illustraties. Maar mijn 1,5 jaar ervaring in de retail heeft me intussen wel geleerd dat wat de Fransman betaalt, lang niet altijd wordt besteed door de Nederlander. Die vindt dingen toch al heel snel te duur. Die prachtige leren laptoptassen van Labrador uit Thailand van gerecycled leer (mengsel van leerresten en papier dat een prachtig en sterk nieuw materiaal vormt) laat ik dus misschien nog even links liggen, net als de mooiste kinderartikelen van Petit Pan. Maar de papieren vouwpatronen van Papier Tigre en de geheel in de UK met de hand vervaardigde dekens en keramiek van Donna Wilson kan ik gewoon niet weerstaan. Ook zijn er veel Scandinavische merken te vinden als House Doctor, Hay of Ferm Living, die er hun op eenvoud en eerlijkheid gebaseerde meubels en gifts tentoonstellen. Maar ook deze merken hebben hun prijs. Simpelweg omdat de spullen met aandacht voor het ontwerp en de uitvoering en oog voor arbeidsomstandigheden tot stand zijn gekomen.

Nederland zal moeten wennen aan het nieuwe aanbod. Een aanbod dat duurzaam is, vaak in eigen land vervaardigd en met hoogwaardige materialen. Men gaat bewuster leven, de media staan er vol van. Op het gebied van eten is dat al duidelijk te merken, maar de kopers van meubels of gifts lopen hier over het algemeen nog wat achteraan. We blijven het dus proberen onder het motto: geef minder vaak meer uit. Gewoon wat Japanser leven dus, maar wel natuurlijk mooie spullen kopen. Ik heb nu nog een paar bestellingen te doen en dan kan ik me opmaken voor het hoogseizoen met een spannend en nieuw Sint- en kerstassortiment!

Belia van der Giessen won in april 2012 een gratis webwinkel: Gifts By Beel. Afgelopen voorjaar kwam er een shop-in-shop in een Amsterdamse boekhandel bij. Op het weblog van Twinkle doet ze verslag van haar ervaringen als webwinkelier.