Twinkle | Digital Commerce

Hoe een kolibrie de wereld veranderde

2017-05-26
180101
  • 2:38

Na drie jaar van updates, waarin onder andere een panda en een pinguïn voorbijkwamen, vond Google het weer tijd om de boel eens goed op te schudden. De Hummingbird (kolibrie) is neergestreken. Het vogeltje zal in de digitale wereld grote sporen achterlaten.
   
De kern van de aanpassing zit hem in het feit dat Google verder opschuift in de richting van wat ‘conversational search’ wordt genoemd. Daarmee wordt bedoeld dat de zoekvraag die iemand aan Google stelt niet meer als losse woorden wordt begrepen maar in de hele context wordt geplaatst.

‘Waar is de dichtstbijzijnde winkel waar ik een Bosch wasmachine kan kopen?’ Voorheen werden er dan woorden uitgepikt als ‘wasmachine’ en ‘kopen’. Google gaf keurig een overzicht van vergelijkingssites en (meestal online) bedrijven die op dergelijke keywords gevonden werden. Via een vergelijkingssite moest je je zoektocht vervolgen in de hoop dat daar ook stenen winkels getoond worden.

Met de komst van het algoritme Hummingbird wordt er een interpretatie van de betekenis van deze woorden meegenomen. Google weet nu dat u met ‘dichtstbijzijnde winkel’ waarschijnlijk een stenen winkel bedoelt en geen online shop. Google weet dat het gaat om een Bosch wasmachine en zal alleen winkels tonen die dit in hun assortiment hebben. Google geeft aan dat de vindresultaten beter worden, omdat er nu naar de hele zin gekeken wordt en niet slechts naar de losse woorden.

Wie wordt er wijzer van?
Wie er wijzer van wordt? Google natuurlijk. Doordat het bedrijf de opdracht beter kan duiden, kan het ook betere vindresultaten geven. Maar om die betere resultaten te krijgen moet Google wel beschikken over de juiste informatie. En wie geeft die informatie zoals ‘dichtstbijzijnde winkel’ en ‘Bosch wasmachine’? Juist: u! Want u geeft uw locatie prijs. De winkel (die bij voorkeur is aangesloten op Google Shopping) geeft zijn assortiment prijs. En Google Shopping Express bezorgt het straks wel...
 
Wie zijn de dupe?


1. Vergelijkingsites; er wordt een stap uit het vindproces gehaald, omdat er vanaf Google al eerder naar de juiste winkel verwezen kan worden.

2. SEO-adviseurs; het optimaliseren van alleen keywords wordt onbelangrijker en het effect daarvan is ook moeilijker te achterhalen.

3. Bedrijven die niet aangesloten zijn op Google Shopping


Wat staat de (web)winkelier te doen?

Nu Google zoekopdrachten beter gaat interpreteren en zoekers dus meer uitgebreide informatie in kunnen geven, is het van groot belang dat winkels en vergelijkingingssites hun productdata op orde hebben. Als mensen gaan zoeken op ‘Welke hdmi-kabel moet ik hebben voor mijn Ultra HD televisie?’, dan moet de informatie van de Ultra HD televisie gekoppeld kunnen worden aan een HDMI 2.0 kabel en niet aan de ‘oude’ HDMI 1.4 kabel. En dan word je dus weer wél gevonden in de organische resultaten. Doordat het mogelijk is om langere (specifiekere) zoekopdrachten in te kloppen (zoals bijvoorbeeld ‘laptop clocksnelheid 2,4 Ghz rotatiesnelheid 5400 RPM zilver’) wordt het dus steeds belangrijker om een goede datastructuur en standaardisatie door te voeren in de software van uw (web)winkel. Google indexeert, interpreteert en presenteert dan de juiste resultaten.


Als u als (web)winkel een goede structuur van je productdata aanhoudt, goede combinaties maakt en goed geïndexeerd wordt, dan overleeft u ook deze aardverschuiving wel weer.


Toine Bax is managing partner van eComPro
. Deze posting verscheen eerder op het weblog van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen.


Gerelateerde artikelen: