Twinkle | Digital Commerce

Pas op: kapers op de kust!

2017-05-26
180101
  • 2:43

Eigenlijk wist ik het al langer, maar toch werd het mij onlangs daadwerkelijk duidelijk dat het best heel link kan zijn (c.q. heel veel geld kan kosten) om een kortingscodeveld op je website te gebruiken.

Voor het geval u nu denkt ‘huh?’, zal ik het even toelichten: het doel van een (generieke) kortingscode is om uw klanten met korting of een ander voordeel te verleiden om bij uw winkel te kopen. Het verspreiden van de code gaat meestal per mail, post of social media. Doordat de code kan worden gedeeld, kan er een (klein) viraal effect ontstaan. Het doel is dus conversieverhoging. Om een kortingscode te kunnen verwerken, moet u op uw site uiteraard ruimte bieden waar uw klant deze code kan invoeren, het ‘kortingscodeveld’. Klinkt op zich goed, nietwaar? Er is alleen een flinke ‘maar’.

Want er zijn natuurlijk ook klanten die via een andere, al dan niet ‘betaalde’ route, uw website bezoeken. Betaalde routes kunnen bijvoorbeeld affiliates, Google of social media zijn. Op het moment dat zij bij het winkelmandje aankomen, zien zij uw kortingscodeveld. Natuurlijk willen zij ook wel korting, dus is de kans groot dat ze gaan googelen om een code te vinden. Zij weten uit ervaring dat dit zomaar 10 procent korting kan opleveren. Dat is mooi meegenomen natuurlijk! Maar op het moment dat de klant gaat googelen, is de kans vrij groot dat zij terechtkomen bij een van de vele kortingscodesites, die ook een affiliate van uw website kunnen zijn. Affiliatemarketing werkt op basis van het plaatsen van cookies. Op het moment dat een affiliate een kopende klant naar uw website brengt, rekent u een percentage van de omzet met de affiliate af. Stel nu dat u een kopende klant heeft geworven via Google AdWords. Dit kost u bijvoorbeeld 80 eurocent aan CPC (cost per click). Vervolgens koopt de klant voor 100 euro. Normaal gesproken zijn uw marketingkosten dan 80 eurocent. Maar stel dat uw klant nog even googelt naar een kortingscode, die hij vindt op een kortingscodesite die tevens een affiliate van u is. De affiliate plaatst vervolgens een cookie op basis van de klik en u betaalt al gauw 8 procent extra aan de affiliate en daarbij geeft u (bijvoorbeeld) ook nog eens 10 procent korting weg. Dan kost deze lead u geen 80 eurocent meer, maar 18,80 euro!

Het ergste in mijn ogen is nog dat de kortingsaffiliate heel vaak helemaal geen korting kan aanbieden aan de klant. De klant moet dan eerst op de link van de affiliate klikken (om het cookie te plaatsen) om er vervolgens achter te komen dat er geen kortingscode beschikbaar is. De klant voelt zich (ook door u) genept én u betaalt de affiliate wel commissie. Daarnaast kunnen uw andere, hardwerkende affiliates zich ook behoorlijk door u genept voelen; zij verzamelen veel content om de lead binnen te halen en op het moment dat de klant wil kopen, waardoor deze hardwerkende affiliate de commissie toebedeeld hoort te krijgen, wordt de commissie weggekaapt door een loze belofte van een kortingsaffiliate. Lekker dan!

Misschien is dit allemaal niet nieuw voor u, toch geef ik u graag mee om nog eens te overwegen of u wel een kortingscode moet gebruiken en of er niet een andere manier is om dit lek te dichten. Natuurlijk willen we allemaal geld verdienen, maar om het nou weg te geven? Eh… nee!

Deze postng verscheen eerder als column in Twinkle 7-2013.