Anno 2013 kan iedereen een website starten. Wordpress heeft het bloggen voor iedereen bereikbaar gemaakt en het starten van een webwinkel lijkt bijna net zo eenvoudig met kant-en-klare pakketten waarbij een fee per maand voldoende is. So they say…
Online kennis
Mijn ervaring is inmiddels wat genuanceerder. Of het nu gaat om grote partijen die al jaren offline succesvol zijn of om kleine zelfstandigen. Men verkijkt zich vaak op de impact die het starten van een webwinkel kan hebben.
Vaak ontbreekt de online kennis en daar worden mensen als ik dan voor ingehuurd. Dat brengt gave en uitdagende vraagstukken met zich mee, waarbij ik steeds vaker een business coach dan een online business coach ben.
Ondernemen
Het lijkt er soms op dat de lage drempel voor het starten van een webshop, ook gepaard gaat met het onderschatten van het runnen van een onderneming. Want laten we eerlijk zijn, als u morgen een webwinkel wilt starten kan die er op zeer korte termijn staan. Maar als u een winkel offline wilt starten, dan gaat daar meestal wat meer tijd overheen en wordt er nagedacht over zaken als een concept, inkoop, winkelpersoneel, huur, promotie, etc. Gewoon de P's van Kotler zullen we maar zeggen.
Toch best vreemd dat deze stappen in meer of mindere mate worden overgeslagen bij het starten van een webwinkel. Ondernemers maken zich over het algemeen nog wel druk over de investering, maar van een langetermijnvisie ontbreekt elk spoor.
De webwinkel is live, en dan?
Als de webwinkel dan eenmaal staat, komen de eerste teleurstellingen. Het verkeer valt tegen, het ordermanagement verloopt niet soepel, de webbouwer heeft veel beloofd maar komt deze beloftes niet na en al snel moet er meer geld bij. Geld wat er vaak niet is.
Dan komt het kip-eiverhaal om de hoek kijken. ‘Als er meer omzet komt dan kan ik....’ Als u een winkel hebt is het vanzelfsprekend dat er iemand bij de kassa staat, uw winkel wordt gepromoot, er POS-materiaal voor handen is, de voorraad is bijgevuld en er een kassasysteem is ingericht. Dit alles voordat er maar één klant in de winkel is geweest.
Waarom verwachten we dan wel bij een webwinkel dat de klant ons zal vinden, zonder gerichte promotie, vervolgens binnen zal komen, zijn weg zal vinden en zonder problemen zal betalen? Ook al kennen ze u helemaal niet? Zaken als routing zijn ook belangrijk op uw website, er moet iemand de telefoon opnemen en mail beantwoorden en de order moet worden verstuurd.
Online kan u veel informatie verschaffen die u offline niet zo gedetailleerd kunt achterhalen. Hoe bezoekers over de site navigeren en waarom ze de winkel weer verlaten, welk marketingkanaal effectief is en wat de kosten zijn om de boel draaiende te houden. In mijn ogen allemaal basics.
Ik heb het dan nog niet over het spel dat een aantal pure players perfect beheersen. Het finetunen van de site op dagelijkse basis, het targeten van doelgroepen en het optimaliseren van de usability.
Dat vergt kennis, geld en inzicht in waar u mee bezig bent en waar u naartoe wilt.
Financieel inzicht
Dan is er nog een essentieel onderdeel. Veel retailers weten exact hun marges, hoeveel mensen er in de winkel zijn geweest, hoeveel mensen er hebben gekocht, en wanneer welke promotie de deur uit gaat. Zodra het om online gaat kom ik regelmatig tegen dat men niet de bijdrage per order weet.
Dat is de basis om te bepalen waar u geld in kunt en moet stoppen en om te bepalen wanneer uw business gezond is of niet. En dan rekent u alle kosten mee, ook die in eerste instantie verborgen zijn of lijken.
ICT
Tot slot hebben we dan nog IT. Er zijn heel veel verschillende soorten platformen en nog meer verschillende partijen die ze aanbieden. En vaak hebben ze veel kennis in huis. Feit blijft dat u dan nog altijd de webbouwer moet vertellen wat u wilt en hem ook moet kunnen challengen op wat er door u wordt voorgesteld. Welk platform is de beste keuze, wat zijn uw wensen, wat zijn uw verwachtingen, zijn er koppelingen met een ERP-systeem die impact kunnen hebben en is er voldoende flexibiliteit?
Nog steeds allemaal zaken die u bij het starten van een ander soort onderneming ook onder de loep neemt en waarover u nadenkt.
Gezond ondernemen
De vraag is dus niet zozeer: ‘is het starten van een webwinkel voor iedereen weggelegd?’ Bedenk ik me nu. Maar: ‘bent u ondernemer genoeg om alle aspecten mee te nemen, uzelf erin te verdiepen en te excelleren binnen uw branche?’
Er zijn dan nog voldoende redenen waarom u slaagt of niet slaagt. En uitzonderingen bevestigen altijd de regel, maar u bent in ieder geval beter voorbereid en hebt de eerste stappen gezet naar succesvol online ondernemen. Want er is niets zo leuk in mijn ogen dan online aan de slag te gaan en uw dromen te verwezenlijken.
Helemaal mee eens dat het starten van een webwinkel onderschat wordt. Er komt zoveel meer bij kijken. Daarbij denk ik dat eens stuk inzicht in de techniek onontbeerlijk is.
Ook is het essentieel dat je kijkt naar je tijdsinvestering. DAt wordt vaak zwaar onderschat. Het draaien van een webwinkel kost gewoon veel tijd. Bestellingen inpakken en verzenden, promotie, customerservice achteraf. Noem maar op. Een beetje aardig draaiende webwinkel is gewoon een (meer dan) full time job. Je bent namelijk 24/7 open, 365 dagen per jaar.
En toch is het natuurlijk leuk om te doen, en dan hou je het vol!
Dat men een webwinkel nog steeds onderschat komen wij iedere dag tegen.Oh het is toch allemaal gratis.....nou doe je best. Ik verspil hier geen seconde adem meer aan, buiten een gemeend: Veel succes.De vereisten aan een website worden steeds groter, en het marketing budget stijgt dubbel evenredig. Google is al ronduit onbetaalbaar geworden, de dagen van een paar centen voor een click zijn voorbij, en zonder heel veel ervaring helemaal geen wijs meer uit wordt.Men verwacht dat die webshop in een week de gebraden kippen op je bord legt.In mijn ogen ben je compleet gestoord als je vandaag nog een webshop begint..tenzij je echt maar dan ook echt een niche hebt en voldoende geld om het vol te houden...De laatste aanvraag hier was voor een webshop die wereldwijd moest gaan verkopen...op mijn vraag of de heren minimaal een miljoen op de bank hadden, was het refrein: Maar een webshop is toch gratis......Het doet mij een beetje denken aan de reportage op TV deze week over de Youtube generatie....miljoenen jongeren op Youtube en er zijn er maar een stuk of 100 die er wat aan verdienen.....Maar have fun, MikeAmerone bvba
Dank jullie voor de reacties en aanvullingen!