Twinkle | Digital Commerce

De mobiele toekomst van Shopping2020: Facebook

2017-05-26
180101
  • 1:46

Wat blijft hangen na een 14 uur durende dag in Silicon Valley is de enorme impact van mobiele technologie in de nabije toekomst. Consumentengedrag, thuis, op het werk en in de winkel zal onder invloed van nieuwe mobiele technologieën veranderen. En dan de ‘scary part’: deze nieuwe mobiele technologieën zijn ‘live and kicking’. In een serie van blogs met persoonlijke ervaringen, te beginnen bij Facebook.

Wandelend over de Facebook-campus, langs de ramen van de kamer van Mark Zuckerberg (‘Don’t take pictures of the animals’), was op zich al een belevenis. Nicholas Franchet, head of retail and e-commerce bij Facebook en David Fischer, verantwoordelijk voor worldwide, deelden Facebook’s missie om mensen in de wereld met elkaar te verbinden (‘connected world’). Inmiddels zijn 1,15 miljard mensen tenminste iedere maand actief op Facebook. Zo’n 699 miljoen mensen gebruiken Facebook dagelijks, waarvan 469 miljoen via mobiele platformen (smartphone en tablets). In Nederland zitten zo’n 6 miljoen mensen op Facebook, waarvan 4,6 miljoen mensen dagelijks.

Facebook’s ‘journey is 1 procent finished’, aldus Fischer. Een gevoel dat ook blijft hangen na het bezoek aan ‘s werelds grootste socialmediaonderneming, waar feitelijk direct marketing opnieuw wordt uitgevonden. Het businessmodel van Facebook drijft voor 85 procent op advertenties. Oude direct marketing waarden worden nieuw leven ingeblazen, door verregaande opties aan te bieden aan gebruikers. Voor iedere gebruiker staan 1500 opties klaar om te tonen, waarbij in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van verschillende bronnen van data om de gebruikerservaring nog persoonlijker te maken. Daartoe wordt samengewerkt met derden, niet in de laatste plaats met retailing partners, om de juiste aanbieding bij de juiste Facebook-gebruiker te krijgen op het juiste moment, op de juiste plaats. Feitelijk probeert Facebook een ecosysteem te bouwen om op termijn de individuele Facebook-gebruiker te faciliteren.

Wat opvalt bij Facebook is dat er geen grote ‘roadmap’ naar de toekomst is. Facebook heeft nog veel van de charme van een start-up: ‘Done is better than perfect’, ‘Fail harder’, ‘Move fast and break things’. Facebook staat nog maar aan het begin van haar levenscyclus, met immense mogelijkheden voor consumenten en (online) retailers.