Woensdag 21 augustus 2013

2906 keer gelezenNu reageren

Wat kunnen kleine ontwerpers online bereiken?

Gastblogger

Wat kunnen kleine ontwerpers online bereiken?

RTL Boulevard, wie kent het grootste roddelprogramma van de Nederlandse TV niet? Geen intelligente talkshow, maar na een dag hard werken is het voor mij prima tijdverdrijf. Een aantal weken geleden zat ik weer met een schuin oog te kijken totdat de volgende situatie zich voordeed.

Door: gastblogger Marjolein Koppelaar

Een prominente stylist-kenner gaf aan dat de markt voor haute couture in Nederland steeds moelijker wordt. Dure modeshows worden gemeden, omdat ze simpelweg niet meer rendabel zijn. De kleine Nederlandse ontwerper gaat onderdoor aan de vele hoge kosten van tegenwoordig en de lage omzet die gerealiseerd wordt.

De steeds groter wordende online wereld werd in Boulevard ook als een lastige marktomstandigheid voor ontwerpers genoemd. Tegenwoordig koopt iedereen maar online en is er geen plek meer voor echte kwaliteitskleding. Deze kwaliteitskleding kunt u niet zomaar op internet zetten: ze moet gevoeld en beleefd worden, alvorens men tot een aankoop overgaat. Eigenlijk, zo besloot de deskundige, valt de kleine Nederlandse ontwerper tussen wal en schip.

Met enige verbazing zat ik te kijken naar deze rapportage. Want de keuze offline versus online hoeft u helemaal niet te maken. Juist door met beide kanalen origineel om te springen,ze te combineren en op elkaar te laten aansluiten kunt u als ontwerper enorm voordelig uitkomen. Zelf ben ik absoluut geen fashionista, maar als ik in de schoenen van deze ontwerpers zou staan, zou ik het volgende doen:

-> Creëer een online beleving
Het mooie aan mode is dat het om meer gaat dan kleding alleen. Zo zullen ontwerpers het ook zien: het is een deel van de identiteit en het zorgt er in veel gevallen voor dat mensen zich zelfverzekerder voelen. Probeer dat gevoel over te brengen –dit kan natuurlijk ook heel goed online!

Een aankoopproces bestaat uit meerdere stappen, waaronder oriëntatie.Deze oriëntatie begint vaak online. Helemaal met deze specifieke doelgroep: die houdt de laatste mode veelal nauwlettend in de gaten, door modeblogs te lezen en online inspiratie op te doen. Zorg ervoor dat uw website aan de wensen voldoet, bijvoorbeeld door:

  • De lezer op de hoogte te houden van de laatste modetrends
  • Bezigheden van uw label te delen, waardoor ze het gevoel kunnen meekrijgen dat u aan uw kleding wil geven. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door middel van moodboards op uw website of via Pinterest. 

Door mensen te laten engagen op uw website met mode in het algemeen en uw label specifiek, is de stap kleiner om uiteindelijk naar uw winkel te gaan en het aankoopproces af te ronden.

-> Integreer technologie in uw offline winkel
Heeft u een winkel of atelier waar u klanten ontvangt? Integreer dan online technologie waar uw bezoekers echt meerwaarde door ervaren. Komen er bijvoorbeeld regelmatig klanten langs om zich een nieuwe look aan te meten? Zorg dat ze een moodboard kunnen creëren in uw winkel op een touch screen, via een tablet of geïntegreerd in de tafel bijvoorbeeld. Door te laten zien wat er mogelijk is met technologie, kunt u ze ook weer doorverwijzen naar uw site, waarmee de cirkel weer rond is.

-> Wees creatief met bestaande middelen
Denk eens na over online mogelijkheden voor traditionele middelen, zoals een online primeur van een nieuwe collectie. Door uw trouwe bezoekers een sneak peak te geven van een aantal nieuwe items, wekt u hun interesse en helpt u hen al een stapje verder in het aankoopproces. Nodig de meest trouwe bezoekers uit voor een intieme modeshow en laat hen een gast meenemen. Zo fungeren zij als ambassadeurs van jouw merk naar hun vrienden en kennissen toe. Bovendien zijn ze al warm gemaakt en heeft u de spanning al opgevoerd op het moment dat de modeshow begint – de kans dat er dan tot een aankoop wordt overgegaan is dan ook vele malen groter.

Bovenstaande punten vereisen een omslag in het denken van de huidige ontwerpers. Maar om te overleven in een tijd waarin steeds meer naar online verschuift, zullen ze moeten. Ze kunnen eenvoudigweg niet koppig alles op dezelfde manier blijven doen, want dan worden ze zonder pardon opzij geschoven – door de concurrent die wél de online uitdaging is aangegaan.

Tegenwoordig moet u een niche hebben om online te gaan (of een enorm marketingbudget). De niche hebben de ontwerpers al, nu nog de durf om mee te gaan met deze tijd.
 
Marjolein Koppelaar is Managing Director Benelux bij Ve Interactive.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Cross-channel (Multichannel)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Technologie (Klantcontact)
- Offline vs online (Multichannel)
- Social media marketing (Marketing)



Geef nu als eerste een reactie op:
Wat kunnen kleine ontwerpers online bereiken?

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.