Twinkle | Digital Commerce

From Russia with love

2017-05-26
180101

Waar liggen de komende jaren internationaal de grootste kansen voor u als succesvolle online retailer? Ik zou zeggen kijk eens goed naar de BRIC-landen. Waarom? Omdat de online aankopen daar nog in de kinderschoenen staan en de komende jaren enorm zullen gaan stijgen. Een groei die u hier in Nederland niet meer gaat meemaken, maar daar dus wel! Voor het gemak pak ik vandaag de ‘R’ (Rusland) er even voor u uit. Ver van mijn bed? Nee hoor, kwestie van de weg weten te vinden.

Waarom Rusland als afzetgebied?
Even een paar feiten; De markt is tien keer groter dan Nederland en bijvoorbeeld twee keer groter dan Duitsland. De meeste mensen wonen in Moskou (18 miljoen, inclusief voorsteden) en in St. Petersburg (5 miljoen). Deze twee steden zijn dus samen groter dan de Nederlandse markt. 50 miljoen mensen hebben een internetverbinding en daarvan kopen er 33 miljoen online. Resultaat is ‘slechts’ 8 miljard euro aan totale online omzet (2012). Volgens McKinsey groeit deze omzet in 2014/2015 naar 25 miljard euro. De verwachting is dat binnen een paar jaar het aantal aansluitingen op 105 miljoen zal liggen. Dus een snelle verdubbeling van de potentiële online doelgroep.

Is het gemakkelijk om online in Rusland te verkopen?
Ik kan daar snel op antwoorden; Nee! Het is niet gemakkelijk en wat gemakkelijk is, is niet leuk. Rusland is een afzetmarkt met uitdagingen. Laat ik er even van uitgaan dat u alle zaakjes goed geregeld wenst te hebben om te gaan verkopen. Zo heeft u een certificering nodig om überhaupt producten te mogen aanbieden. De aanvraag van dat certificaat kan enkele weken tot maanden duren voordat u een akkoord hierop hebt van de Russische overheid. De certificering kan per product worden afgegeven of voor een batch aan producten. Na ontvangst mag u de producten invoeren. Denk eraan dat in Rusland een drempelbedrag op heffingen ligt vanaf 1.000 euro per zending. Onder de 1.000 euro gelden geen belastingen. Hebt u producten boven de 1.000 euro aan verkoopwaarde dan kunnen de inklaringskosten al snel oplopen richting de 1.250 euro exclusief 18 procent btw. Uw product wordt dan ineens twee keer zo duur en daardoor wellicht niet meer aantrekkelijk voor de Russische consument. Sowieso zou ik u adviseren om een gedegen marktonderzoek te doen voordat u begint.

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om uw goederen in bulk op te slaan in een Russisch warehouse. Het inklaren is dan hetzelfde bedrag, maar de kosten worden verdeeld over de complete inhoud van de container. U kunt dit alles doen via een importeur of via het oprichten van een eigen Russische entiteit. Maar misschien is dat pas handig in fase II als uw volume voldoende groot is.

Onder rembours
De Russen rekenen graag aan de deur af. Het vertrouwen van vooruitbetalen is nog niet groot in dit land. U moet dus onder rembours kunnen aanbieden anders laat u 80 procent van de markt liggen. De bedragen die aan de deur worden afgerekend staan in de regel binnen 30 dagen op uw rekening via de transporteur. Een Russische bankrekening is het handigst en gaat het snelst. U kunt die openen zonder dat u per se een entiteit in Rusland hoeft te zijn.

Meest bezochte websites?
61 Procent van de Russen oriënteert zich op Yandex. Yandex heeft ook zijn eigen marktplaats die in de top 10 staat van de best bezochte sites in Rusland. Verreweg de populairste website is Ozon.ru, deze site is vergelijkbaar met Amazon. Ook eBay doet het goed in Rusland. Als we kijken naar de sociale media dan is Twitter aan het exploderen in Rusland. Verder is de lokale Facebook (VKontakte) erg populair en ook de sociale portal Odnoklassniki (oud-klasgenotencontactpagina) is een gewild medium.

Wie gingen u voor?
Natuurlijk Zalando, zij zijn met de site Lamoda.ru al meer dan drie een jaar actief op de Russische markt en staan op plek vier van de meest verkopende websites (schatting 200 miljoen USD omzet in 2012). Optimaal gelokaliseerd bestoken ze de Russische markt en zijn ook daar direct succesvol qua conversie en omzet. Ook Otto is al een tijd op de Russische markt. Ze omschrijven de markt ook als moeilijk, maar gaan toch naar een jaar omzet van 550 miljoen euro. Kortom, kansen genoeg. Wie durft?

Bron: gegevens zijn beschikbaar gesteld door het Salesupply-kantoor in Rusland (Moskou) en uit openbare bronnen als Twinkle en McKinsey-onderzoeken.