Maandag 19 augustus 2013

3654 keer gelezenNu reageren

De kracht van de cadeaubon

Gastblogger

De kracht van de cadeaubon

Het aanbieden van cadeaubonnen in uw webshop kan een flinke boost geven aan uw omzet. Een koper zal de bon natuurlijk niet zelf in de webshop besteden, maar schenken aan iemand anders. Dat betekent dat u niet één, maar twee klanten bereikt.

Door: gastblogger Joni Marquart Scholtz

De persoon die de cadeaubon ontvangt, zal deze meest waarschijnlijk verzilveren in de webshop. En hoewel u er dan geen geld meer voor krijgt, heeft u er wel weer een klant bij.

Customer loyalty
Dat u met een cadeaubon twee klanten op bezoek krijgt, is zo waardevol omdat onderzoek uitwijst dat mensen ‘trouw’ zijn aan webshops. Iemand die een cadeaubon krijgt en die bij u wil verzilveren, is misschien nog nooit eerder in de webshop geweest. Als u hem of haar dan een prettige winkelervaring biedt, is de kans groot dat hij later nog eens terugkomt. Zo levert die ene cadeaubon van bijvoorbeeld 30 euro uiteindelijk een ‘trouwe klant’ en dus nog veel meer dan 30 euro op.

De Nielsen Norman Group deed onderzoek naar E-commerce Usability. In dit onderzoek kregen de deelnemers opdrachten als ‘Er is een lamp kapot gegaan, zoek online naar een nieuwe lamp’. Hierbij werd hun niet verteld in welke webshop ze de lamp moesten kopen. Opvallend was dat de helft van de deelnemers eerst ging zoeken in Google. De andere helft ging meteen naar een reeds bekende webshop en het merendeel van deze mensen bestelde de nieuwe lamp daar ook.

Uit een bekende gezamenlijke studie van Bain & Company en Mainspring bleek rond de milenniumwisseling al dat terugkerende klanten ook meer uitgeven in een webshop. Het Amerikaanse onderzoek (pdf) liet zien dat trouwe bezoekers van kledingsites gemiddeld 67 procent meer besteedden in het derde jaar van hun klantgeschiedenis, dan tijdens de eerste zes maanden.

Als u een klant weet binnen te halen met een cadeaubon en hem vervolgens een fijne winkelervaring biedt, is de kans groot dat hij een terugkerende klant wordt. Essentieel hierbij is dus de ‘shopping experience’ die u biedt. Als iemand bijvoorbeeld eerst een kwartier aan het zoeken is op de site naar hoe hij de cadeaubon kan verzilveren, wordt de kans dat hij nog eens terugkomt wel kleiner.

Hoger aankoopbedrag
Een ander groot voordeel van cadeaubonnen, is dat mensen het bedrag op de bon zien als ‘gratis geld’. Men is dus geneigd om meer te bestellen dan de waarde van de bon zelf. Een product van 50 euro, krijgen ze nu voor maar 20 euro (met de cadeaubon van 30 euro). Een koopje!

Daarnaast is het voor webshopeigenaren heel voordelig dat de cadeaubon vooraf wordt afgerekend. Of de ontvanger van de cadeaubon de bon nu wel of niet verzilvert in de webshop, het geld is al binnen. En niet alle cadeaubonnen worden besteed.

Persoonlijk tintje
Een nadeel van het geven van een cadeaubon is dat het wat onpersoonlijk is. Bied mensen daarom de kans om de cadeaubon te personaliseren, door zelf een afbeelding te kiezen of een persoonlijke tekst toe te voegen. Hema biedt bijvoorbeeld die mogelijkheid.
 
Joni Marquart Scholtz is online marketeer bij Magentohosting, onderdeel van XLhosted.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Loyaliteit (Klantcontact)
- Coupons (Multichannel)
- Personalisatie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
De kracht van de cadeaubon

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.