Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe uitzonderingen op het herroepingsrecht

2017-05-26
180101
  • 2:12

Er komt een nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten. Deze gaat voor een aantal veranderingen zorgen in het Burgerlijk Wetboek, met name rondom de regelgeving van de Koop op Afstand. In december 2013 moeten de regels geïmplementeerd zijn in de Nederlandse wetgeving, dus het is nog even afwachten hoe de wetgever alles precies gaat vertalen.

Een positief te noemen toevoeging uit de Richtlijn ten opzichte van de huidige regels, is de nieuwe uitzondering in het herroepingsrecht voor zogenaamde hygiëneproducten. Het herroepingsrecht - de termijn gaat standaard naar 14 kalenderdagen na ontvangst van de producten - bevat nu ook al een aantal uitzonderingen. Zo hoeven kranten en tijdschriften niet retour genomen te worden door de verkoper, net zo min als producten die snel bederven en/of verouderen. Verder geldt de uitzondering bijvoorbeeld ook voor maatwerk. 

Nieuwe uitzonderingen
In de nieuwe Richtlijn komt er dus een aantal uitzonderingen bij, zoals dus de uitzondering voor producten die omwille van gezondheidsbescherming en/of hygiëne alleen geretourneerd mogen worden, indien deze verzegeld zijn. Veel winkeliers willen op dit moment diverse 'hygiëneproducten' liever niet retour nemen, denk bijvoorbeeld aan erotische artikelen en bepaalde cosmetische producten. Vrij begrijpelijk ook, omdat je niet kunt weten wat er mee gebeurd is bij de mensen thuis.

Verzegeling
De regel wordt nu dat dit soort producten alleen geretourneerd mogen worden indien deze verzegeld zijn. Hierdoor kan de verkoper zien dat de producten niet geopend en/of gebruikt zijn. Hoe de verzegeling er precies uit moet zien, is nog niet geheel duidelijk. Maar door deze producten bijvoorbeeld te verpakken en/of te sealen, zoals nu met cd’s en dvd’s ook gebeurt, lijkt mij dat er prima aan de eis wordt voldaan. Seal verwijderd? Dan geen herroepingsrecht meer.

Duidelijker
In de huidige wet is het nog lastig deze producten onder te brengen. Je kunt zeggen dat hygiëneproducten 'persoonlijk van aard' zijn, maar dat is een onduidelijke uitzondering binnen de wet, waarvan eigenlijk niemand weet wat de wetgever bedoeld heeft. Wij adviseerden al wel eens aan verkopers om hygiëneproducten te verzegelen, maar dan moet de klant wel voldoende geïnformeerd zijn. Het is en blijft daarnaast onduidelijk hoe ver een klant dan mag gaan met beoordelen / uitproberen. Dat wordt nu dus een stuk duidelijker.

Risico
Bijkomend nadeel is wel dat nog niet precies bekend is welk soort producten onder de uitzondering mogen vallen, dat kan immers van alles zijn. Het risico is dan ook dat verkopers zoveel mogelijk producten gaan sealen onder het mom van hygiëne en gezondheidsbescherming. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Hoe het juridisch wordt opgelost zal de tijd leren.

Deze posting verscheen eerder op het weblog van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen. Twinkle-blogger Maaike Lassche is werkzaam voor ICTRecht, binnen Shopping2020 gastheer van de expertgroep politiek / juridisch.