Twinkle | Digital Commerce

Herroepingsrecht: 7 manieren om er onderuit te komen

2017-11-11
180101

Veel webwinkeliers gruwen ervan: het herroepingsrecht. Producten worden beschadigd, in een geheel andere verpakking en soms zelfs zónder verpakking retour gezonden. Daar wordt de gemiddelde webwinkelier natuurlijk niet blij van.

De wet kent echter een paar uitzonderingen op het herroepingsrecht. Hieronder vindt u 7 mogelijkheden om onder het herroepingsrecht uit te komen:

1. Verkoop maatwerk
Indien u maatwerkproducten verkoopt, kunt u het herroepingsrecht uitsluiten. Met maatwerk wordt bedoeld dat het product ‘overeenkomstig de specificaties van de consument’ wordt gemaakt. Dat de consument kan kiezen uit vier kleuren en drie maten bed is niet voldoende om van maatwerk te kunnen spreken. Er moet een veel ruimere keuze zijn, maar waar de grens precies ligt is niet duidelijk te zeggen.

Dat de winkel een (standaard)product pas gaat maken nadat de consument de bestelling heeft gedaan is ook geen reden om van maatwerk te spreken. Het product zelf is immers niet ‘overeenkomstig de specificaties van de consument’ gemaakt en dus mag het gewoon geretourneerd worden.

Ook indien de webwinkelier een product speciaal voor de consument bestelt, geldt het herroepingsrecht en mag het geretourneerd worden indien het de consument toch niet bevalt. Producten in de uitverkoop mag u ook niet uitsluiten van het herroepingsrecht

2. Verkoop gepersonaliseerde producten
Mokken, t-shirts, mousepads, rugzakjes, petjes, sleutelhangers, badjassen, visitekaarthouders, broodtrommeltjes en al het andere waar klanten hun naam en/of zelfgemaakte afbeelding op kunnen laten zetten mogen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. Let er dan wel op dat u de consument in het bestelproces verplicht een naam en/of afbeelding op het product te laten zetten, anders koopt hij geen gepersonaliseerd product waardoor het alsnog geretourneerd mag worden.

3. Verkoop producten die snel kunnen bederven of verouderen
Producten die snel kunnen bederven of verouderen mogen eveneens worden uitgesloten. U kunt hierbij denken aan de verkoop van etenswaar, maar ook bloemen. De grens is hier echter lastig te trekken. Een webwinkel die planten en bloemen verkoopt sluit soms alles uit van het herroepingsrecht, maar valt een cactus hier bijvoorbeeld eigenlijk wel onder? U kunt ervan uitgaan dat een bos bloemen wel terecht wordt uitgesloten.

4. Verkoop goud
U moet maar net de financiële middelen hebben om zo'n webwinkel te starten, maar als u goud verkoopt mag u ook het herroepingsrecht uitsluiten omdat het een product betreft met een schommelende prijs. Ik heb het dan niet over gouden sieraden, maar echt over klompjes goud. Omdat de schommelingen van de prijs plaatsvinden op de financiële markt en de webwinkelier hier geen invloed op kan uitoefenen, zou het niet redelijk zijn de consument het herroepingsrecht te geven. Dit zou dan immers in het nadeel van de webwinkelier kunnen worden gebruikt.

5. Verkoop een dienst
Verkoop een dienst, zoals downloads. Als de levering van de dienst is begonnen vóór de wettelijke bedenktermijn van zeven werkdagen is afgelopen, omdat de consument hiervoor toestemming heeft gegeven, vervalt het herroepingsrecht. De consument kan er vanaf dat moment niet meer vanaf.






6. Verkoop audio- en/of video-opnamen of computerprogramma’s
Deze is bij de meeste mensen wel bekend: indien u cd’s, dvd’s of computerprogramma’s verkoopt mag u het herroepingsrecht uitsluiten zodra blijkt dat de consument de verzegeling heeft verbroken.

Dit is ook logisch: verbroken zegels bij cd’s, dvd’s et cetera duiden erop dat de inhoud kan zijn bekeken. Het zou dan niet redelijk zijn de producten te kunnen retourneren want dan zal niemand ooit het product houden.

7. Verkoop kranten en/of tijdschriften
Indien u kranten of tijdschriften verkoopt, mag u het herroepingsrecht ook uitsluiten. Dat is logisch, want anders leest iedereen ze eerst even om ze vervolgens te retourneren.





Let er wel op dat u, indien u terecht het herroepingsrecht uitsluit, dit duidelijk vermeld op de website. Dit doet u op een klantenservicepagina en niet (alleen) in de algemene voorwaarden. Voldoet u hier niet aan dan mag de consument ervan uitgaan dat hij wél herroepingsrecht heeft en de producten kan retourneren. Dat u de zestig t-shirts met opdruk 'Oma Suyckerbuick 80 jaar' dan nooit meer kunt verkopen doet dan niet meer ter zake. U hebt de consument niet vooraf geïnformeerd en dus zal u de producten gewoon moeten aannemen en het geld (inclusief de verzendkosten van de heenzending) moeten terugbetalen.

Als een product beschadigd is door de consument moet u het ook terugnemen. Het herroepingsrecht vervalt dan in principe niet. Uiteraard mag u wel een redelijke schadevergoeding in rekening brengen of inhouden op het terug te storten bedrag.