Twinkle | Digital Commerce

10.000 likes! En nu?

2017-05-26
180101
  • 2:27

Wat betekent het hebben van zoveel likes op een Facebook-pagina? Zijn al deze consumenten betrokken bij uw merk? En in welke mate dan? Want het geven van een like wil nog niet zeggen dat fans een product of merk actief zullen gaan promoten.

Bij Convince and Convert hebben ze in samenwerking met Zuberance een infographic opgesteld die duidelijk laat zien wat de verschillen zijn tussen een brand advocate en een influencer.

Awareness en Loyaliteit
Vaak worden bloggers en bekende mensen ingezet om binnen social media anderen aan te zetten tot actie. Hiermee loopt u de kans dat u bereik gaat verwarren met loyaliteit. Het hebben van bijvoorbeeld veel Twitter-volgers wil niet zeggen dat u hen ook aan kunt zetten tot actie. Het stelt u wel in staat om uw bereik te vergroten en awareness te creëren, wat zeker een belangrijke marketingdoelstelling is. Binnen uw totale communicatiestrategie is het van belang een separate aanpak te definiëren voor beide doelstellingen.

Jay Bear stelt in zijn blog 'Why online influencer outreach is overrated and how to fix it' dat een influencer, zoals een blogger of een celebrity, wordt beïnvloed door externe prikkels als geld of gratis producten. Terwijl een fan veel authentieker is. Fans zijn tevreden en vaak loyale klanten. Passie bepaalt in grote mate iemands voorkeur voor een merk of product. En daarnaast zijn kennis over dat product en (positieve) ervaringen ermee van belang. Het enthousiasme van een fan en zijn aanbevelingen zijn echt. We onderschatten meestal de voorkeur van klanten / fans en overschatten het bereik van influencers.

Clubhuis
U kunt uw Facebook-pagina vergelijken met een clubhuis waarin u de likes van uw huidige publiek wilt omzetten in een oprechte voorkeur voor uw merk. Daarmee zet u in op de groei van klantloyaliteit en voorkeur voor uw merk of product. De eerste stappen daarbij zijn het vinden van die enthousiaste fans en het creëren van de mogelijkheid om hun enthousiasme te delen. U kunt deze fans ook inzetten om bij te dragen aan het verder uitbouwen van uw merk. Door hen bijvoorbeeld te laten meepraten op een forum of mee te laten denken over productinnovatie.

Vervolgens informeert en betrekt u de belangrijkste influencers bij wat u samen met uw fans aan het doen bent, in plaats van hen alleen te informeren over uw product of merk. U neemt hen als het ware mee in uw eigen ‘movement’. Daar kunnen de influencers dan vervolgens over bloggen, instagrammen, etcetera, en hun publiek mee bereiken. Daarmee wordt de kans dat anderen worden aangezet tot actie groter.

Influencers zijn dus belangrijk in uw totale strategie om bereik te creëren. Ze staan als het ware bovenaan de communicatiefunnel om veel mensen aan te spreken en hun gedrag te beïnvloeden binnen uw totale social mediastrategie, waarbij uw fans de ware ‘aanjagers’ zijn.

Uitdaging
Het is een mooie uitdaging om daarin de juiste balans en aanpak te vinden. Ik ben benieuwd naar de cases die binnen hun sociale mediastrategie laten zien dat interactie met uw loyale klant daadwerkelijk loont.