Twinkle | Digital Commerce

Pin it to win it

2017-05-26
256256

Om uw eigen producten vandaag de dag zichtbaar te maken, moet u online acteren. Dat lijkt een open deur voor eigenaren van een webwinkel. Toch valt er ook voor deze online gedreven groep ondernemers en bedrijven nog ontzettend veel te winnen.
 
 
Talloze merken en organisaties blijven hangen in het meest voor de hand liggende social media geweld. Ze schieten direct in de Facebook- of Twittermodus. Dat kan leuk, creatief, traffic-genererend of zelfs verkooptechnisch prima uitpakken natuurlijk.

Maar helaas zie je dat het vaak gewoon maar schieten met hagel is. Omdat het beperkt blijft tot zenden (het heet niet voor niets een ‘sociaal’ medium), omdat het veel te commercieel is (in de kroeg verkoop je ook geen badmat, bril of lingeriesetje) of omdat de doelgroep überhaupt niet aanwezig is op het medium. En preken voor in dit geval een lege parochie, tja, daar heeft nog nooit iemand echt mee gescoord.

De juiste kringen
De tip die ik zakelijk niet vaak genoeg kan meegeven is dan ook: bezint eer gij begint. Bedenk voor u stappen onderneemt welk sociaal medium het meest geschikt voor u is. Waar u online in de juiste kringen kunt verkeren om zichtbaar te worden onder uw gewenste doelgroep. Klinkt allemaal logisch. En toch blijven er vandaag de dag nog steeds verschillende media hart-stik-ke onderbenut.

Want wat mij betreft zou iedere webshop die zich primair op vrouwen richt zich achter de oren moeten krabben of Pinterest niet een interessant kanaal is om de verkoop te stimuleren. Pinterest is niets meer dan een online prikbord, waar gebruikers afbeeldingen en video’s verzamelen en delen met hun eigen netwerk. En waar ze elkaars ‘Pins’ (letterlijk afbeeldingen waar men een punaise in heeft geplaatst) kunnen overnemen.

Pinterest is hét kanaal waar de vrouwelijke medemens zich vandaag de dag laat inspireren, veroveren en in laat pakken. Een ideaal platform dus om de wereld achter uw product, dienst of merk te bouwen. Niet door alleen maar te zenden, of alleen maar verkoopplaatjes en -praatjes te pinnen, maar door ook visueel aantrekkelijke afbeeldingen te tonen die in relatie staan tot uw aanbod. Denk aan een pinboard met ideale wijn-spijs combinaties bij uw wijnen in geval van een wijnwebshop. Of een moodboard van de komende modetrends die overeen komen met de kleurstelling en items voor fashion-gerelateerde webshops.

Rich pins
Het medium Pinterest wordt alleen maar interessanter hoe verder uw community zich uitbreidt, helemaal voor e-commerce. Zeker nu het platform ook functionaliteiten biedt speciaal voor deze doelgroep. Denk hierbij aan speciale bedrijfspagina’s en zogenaamde ‘rich pins’, een functionaliteit waarbij u bijvoorbeeld de afbeeldingen van uw eigen items kunt voorzien van realtime-data als beschikbaarheid en prijs.

Naast Pinterest zijn er nog talloze andere manieren om uzelf op een effectieve manier in de kijker te spelen van uw verkoopdoelgroep. Kijk dus verder dan uw neus lang is en laat u niet verleiden door simpelweg te kiezen voor een kanaal ‘omdat iedereen dat doet’. Soms kan een ander medium namelijk veel meer wonderen verrichten.

Marianne Aalders is eigenaar van het bureau
Socialite Online PR.