Dinsdag 18 juni 2013

18508 keer gelezen1 x gereageerd

Albert Heijn heeft ikkomeraan-app nodig

Walther Ploos van Amstel

Albert Heijn heeft ikkomeraan-app nodig

De Pick Up Points van Albert Heijn kampen met enorme pieken; klanten komen massaal tussen 16.00 uur en 18.30 uur. Daardoor lukt het vaak niet om de mensen binnen vijf minuten te bedienen. Daar is een slimme en simpele oplossing voor te bedenken.

Albert Heijn is nog volop aan het leren, aldus Jessica Boonstra, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Pick Up Points, tegen Distrifood. Zo kampen de PUP's met enorme pieken aan het eind van de werkdag, waardoor het vaak niet lukt om afhalers binnen de beloofde vijf minuten te bedienen. Albert Heijn probeert de klanten nu te lokken naar de rustigere uren, door extra servicekosten te rekenen op de piektijden.

Spitsmijden
Het probleem was voorspeld door de experts. Die wachtrijen moet je fundamenteel aanpakken. Van de Nederlanders forenst 50 procent. Die komen natuurlijk na hun werk massaal langs bij de PUP's van AH. Er is dan veel extra ruimte en er zijn veel extra mensen nodig, anders krijg je veel teleurstelling bij klanten. De vraag is of je die klanten bereid krijgt tot 'spitsmijden'. Ik denk het niet...

Dit probleem hebben straks alle afhaalpunten. De Kiala’s, de Postkantoren, de Hema en de vestigingen van De Buren. Met als resultaat eindeloze rijen en (fiets)parkeeroverlast in de buurt. Dan is afhalen geen fijne optie meer.

Location based services
Een slimme en simpele oplossing is gebruik te maken van location based services voor mobiele telefoons. Je rijdt weg van huis of kantoor en drukt de ‘ikkomeraan’-knop in. Je mobieltje weet waar je bent, de app weet hoe ver je nog bij het afhaalpunt vandaan bent en geeft real time informatie door aan het PUP. Mijn ikkomeraan-app, powered bij TomTom, gaat Albert Heijn straks vertellen dat ik er over vijf minuten ben.

Op een groot bord in het Pick Up Point staan de eerste vijf klanten die straks komen. De medewerkers zetten de boodschappen klaar, je rijdt binnen, inladen, en je kunt meteen doorrijden. Niks wachten, niet parkeren, dat is de ultieme pit stop; ‘speeddocking’ avant la lettre. Thuisbezorgd.nl gebruikt bijvoorbeeld al jaren de foodtracker-app om de hongerige meute te informeren waar de pizza of kebab blijft. Gebruik dat concept nu voor de PUP's, zou ik willen zeggen.

Varianten
De app is ook leuk voor thuis; de ikkomeraanschat-app. Het fluitsignaal om jouw minnaar de deur uit te zetten of de aardappels op het vuur te zetten. Of voor de pakketbezorgers van PostNL. De ikkomeraanmeteenpakjevancoolblue-app. Twee slimme studenten moeten zo’n app in een middag in elkaar kunnen zetten.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Pakketverzending (Logistiek)
- Post- en pakketverzenders (Logistiek)
- Verzendkosten (Logistiek)
- Mobiele marketing (Marketing)
- Fulfilment (Logistiek)
- Selfservice (Klantcontact)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Cross-channel (Multichannel)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Albert Heijn heeft ikkomeraan-app nodig
  1. Frank Kindt op woensdag 19 juni, 2013 om 12:06
    aventeon.nl

    "Ikkomeraanapp" inderdaad een app met meerwaarde. Mooie praktijkvoorbeelden o.a. bij NE DistriService en Fiege, zo zie je zaken als locatie wagen, aantal te rijden stops, tijdstip aankomst (30 min) en eventueel ook foto + naam chauffeur. Communicatie is key!


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.