Twinkle | Digital Commerce

De kracht van de tegengestelde seizoenen

2017-05-26
180101
  • 2:27

Soms zijn dingen heel eenvoudig en daarin zit ‘m dan ook direct de kracht. Ik spreek doorgaans veel e-ccommerce specialisten door heel Nederland en daarbuiten. Iedere dag hoor ik nieuwe verhalen over hoe ondernemers creatief proberen om te gaan met hun business.

Laatst sprak ik met Birgit van den Beemt & Peter Blaas. Samen zijn zij de bedenkers en drijvende kracht achter Perfectlybasics.nl. Zij vertelden me over de zogenaamde tegengestelde seizoenen. Ofwel: hoe vang je een ‘seizoensdip’ op in je webshop? Ook Raymond Tukker van Axi.com speelde met deze interessante vraag.

Collectie
De shop van PerfectlyBasics is in mijn optiek een echt voorbeeld van ‘internet 3.0’: stijlvol, rustig, goede fotografie, duidelijke propositie, goede merken en een goed team met mensen erachter. De passie voor mode straalt er vanaf. Het grote vraagstuk bij fashions webhops is altijd: wat doe je met een overgebleven collectie? Het antwoord van Peter is simpel: ‘Eigenlijk heb je een shop nodig in een land met een tegengesteld seizoen, zoals bijvoorbeeld Australië. Als hier de winter start begint daar de zomer, dus kun je overgebleven zomer items daar verkopen.’ Hoe slim is dat?!

Maar hoe pak je dat aan? Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Wat je nodig hebt is een goede Engelstalige shop en de mogelijkheid tot leveren naar Australië. Retouren kunnen lokaal opgevangen worden via een kantoor aldaar en gaan gebulkt weer terug naar NL, of ze worden lokaal doorgeschoven naar een alternatief verkooppunt. Daarnaast is het zaak dat je marketingtechnisch target op de Australische markt en de kennis hebt van de lokale markt. Klantenservice zou je het beste ook lokaal kunnen inrichten, want wij liggen op bed als ze daar de dag beginnen. Dit zijn geen grote beren op de weg, en je pakt zo toch even een doelgroep van 22 miljoen mensen erbij.   

Speelhuisjes
Dezelfde oplossing is interessant voor een shop als Axi.com, met leuke kinderspeelhuisjes voor in de tuin. De shop kent topmaanden in de lente en de zomer. Daarna is het seizoen in Nederland voorbij. Ook hiervoor is bedacht dat markten op te zoeken waarin de seizoenen tegengesteld aan elkaar lopen. Brazilië (200 miljoen inwoners) is dan een interessante markt of een land als Zuid-Afrika (50 miljoen inwoners). Daarbij zijn dit markten die online enorm in de lift zitten. Een dubbelslag is hiermee snel gemaakt. Ook voor deze markten geldt: des te beter gelokaliseerd, des te meer kans op succes. Het lokaal opslaan van de producten is hierbij wel essentieel, maar daardoor niet direct ingewikkelder dan bij de fashion van PerfectlyBasics.

Markten met lucht
Dit zijn slechts twee praktijkvoorbeelden. Ik kan me voorstellen dat u ook een seizoenshop hebt in Nederland en van deze werkwijze gebruik kunt maken. Ik denk hierbij aan producten als winterbanden, trampolines, regenkleding, parasols, zonwering etc. Mijn advies is dan ook om te kijken naar andere markten. Vooral markten waar nog ‘lucht’ in zit en met een grote doelgroep zijn interessant voor de toekomst. E-commerce is een continue business, maak dus van de wereld uw speelveld.


Gerelateerde artikelen: