Twinkle | Digital Commerce

Barrières voor mobiel kopen: ‘L’histoire se répète’

2017-10-05
180101
  • 1:41

Op Multichannel 2013 heeft Thuiswinkel.org de cijfers en ontwikkelingen rond m-commerce bekend gemaakt. Het zal niemand verbazen dat we ouderwets mooie cijfers mochten publiceren: de omzet in 2012 groeide door naar zo’n 560 miljoen euro.

Meer dan 1,7 miljoen mensen kochten een product, dienst, app of iets anders via een smartphone en/of tablet. Opvallend zijn ook de gepercipieerde barrières van consumenten. Wat houdt hen vooralsnog tegen om voluit met mobiel aankopen, via smartphone of tablet, aan de slag te gaan? Voor mij was het herkenning van het eerste uur: l’histoire se répète. En, het is tijd voor ‘nieuw denken’!

Belemmeringen
Want wat geven online mobiele kopers aan als barrières voor mobiel zaken doen? Anders gezegd, welke belemmeringen ervaren zij en wat kunnen webwinkels hiervan leren? Het kleine scherm van een smartphone is voor 38 procent van de online mobiele kopers een drempel om meer te gaan kopen (52 procent voor smartphone-gebruikers, 24 procent voor tabletgebruikers). Zo’n 24 procnet van de gebruikers vindt de websites voor smartphone en tablets gewoon slecht. 18 procent heeft een onveilig gevoel bij online betalen op een mobiel apparaat! Ook de snelheid van websites die geladen moeten worden is een probleem, zegt procent, met name op de smartphone.

Déjà vu
Het is een déjà vu! Dit waren vijftien jaar geleden ook de beperkingen die consumenten ervoeren toen hun werd gevraagd wat hen tegenhield om online te gaan winkelen. Wat nodig is bij webwinkels, ontwikkelaars en websitebouwers is een ‘nieuw denken’. Laat alle oude vastgeroeste waarden los en probeer niet een gewone webwinkel in het formaat van een tablet, en al helemaal niet een smartphone, te dwingen. Gaat niet werken! Laten we nadenken over hoe we webwinkelen op tablets en smartphones, vanuit een volledig nieuw gedachtegoed, tien dichter bij de consument kunnen brengen. Vanaf 1997 kostte het de webwinkelwereld een kleine tien jaar om tot een doorbraak te komen en beperkingen weg te nemen. Nu zal dat sneller gaan en sneller moeten! Werk aan de winkel.