Twinkle | Digital Commerce

Mijn lessen van een Start-Up

2017-05-26
216230
  • 3:33

Het begint met een idee, dat uitgroeit tot een concept. Schrappen blijkt een kunst. Dan komen financiering en partners aan de orde. Hieronder kunt u lezen over de eerste belangrijke stappen in mijn nieuwe avontuur: een online startup.

Hoe kom je aan een idee voor een start-up? Voor een nieuwe onderneming? Ik schat in dat iedere ondernemer zo zijn eigen verhaal heeft. Dat van mij kwam op het moment dat ik online aan het shoppen was en daar iets wezenlijks miste. Over het idee kan ik u meer vertellen als we verder zijn in de ontwikkelinging van ons nieuwe concept.

Het blijft rondzingen in je hoofd, de contouren worden lijnen en langzaam maar zeker begint zich een concept te ontwikkelen. Het is belangrijk van jezelf te weten waar je kracht ligt, maar vooral ook je valkuilen. Ik heb mijn huidige businesspartner gevraagd, omdat twee meer weten dan één en omdat we elkaar aanvullen qua persoonlijkheid en competenties. En dat is in de loop van het project zeker gebleken.

Ok, je hebt een idee en dan?
Een idee hebben is één. Dat idee ook concreet gaan maken is van een hele andere orde. We hebben de tijd genomen om, naast onze eigen bedrijven, dit idee verder uit te werken en te toetsen. Als ik nu The Lean Startup lees hebben we daar wellicht teveel tijd voor genomen, maar het is ook een proces geweest wat we nodig hadden. We begonnen klein en we breidden de functionaliteiten steeds verder uit om vervolgens toch weer terug te gaan naar de kern.

En daar heeft Simon Sinek’s model 'Start with why' in geholpen. The WHY: waarom doen we dit? Wat is ons ‘belief’? En dat uitgangspunt bleek vanaf het begin al helder te zijn. Vanuit daar hebben we het HOE ingevuld. Om tot slot het WAT in te gaan vullen. En die lijst is bijna eindeloos.

De kunst van het schrappen
Met die eindeloze lijst kun je aan de slag gaan. Ik denk dat het beter is te schrappen. En dan kan het model van The Lean Start-up nog wel eens van pas gaan komen. Want wat is nu de minimale mix van diensten (in ons geval gaat het om een dienst) die je kunt aanbieden om het concept te toetsen? Wellicht is het maar één dienst.

En dat heeft geholpen. Naast het toetsen van het idee onder de doelgroep. Gewoon aan de keukentafel met koffie, thee en een stuk taart. Geen ingewikkelde dure methode. Gewoon open en bloot het idee op tafel leggen en gaan praten. Waar is behoefte aan? Zijn er drempels? Dit hebben we meegenomen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen niet altijd weten wat ze willen en waar ze behoefte aan hebben, dus naast de input die we hebben gekregen houden we ook aan onze eigen inzichten vast. En die gaan we binnenkort live testen. Wat zijn de reacties? Zijn er überhaupt kopers? En wat is de feedback? Op die manier kunnen we besluiten om verder te gaan of om te stoppen.

Geld
De wondere wereld van financiering. Ga je het zelf financieren? Ga je naar de bank? Zoek je private investors? We hebben gesprekken gevoerd en het mooie is dat investeerders serieus geïnteresseerd zijn. Een bevestiging dat ons concept en wij als ondernemers wellicht kans van slagen hebben. 'Er is geen bank die je gaat financieren', kregen we vaak te horen. In ons geval wel. Naast ons eigen geld heeft de bank ons voor het eerste jaar een krediet verstrekt. Op basis van het businessplan, concept en financials. Daar zijn we trots op!

Partners
Naast de financiering ligt er dan vervolgens de uitdaging van het vinden van goede partners. In ons geval op gebied van design en webbouw. Ook al waren we ervan overtuigd dat er een uitstekende briefing lag, de offertes lagen soms mijlenver uit elkaar. Omdat we niet op een bestaand platform kunnen bouwen maar een mix aan toolings hebben, is het de uitdaging om zoveel mogelijk bestaande software bij elkaar te brengen tegen een minimale investering. Nog een hele uitdaging. Zeker als je zelf geen techneut bent. Gelukkig kan ik de jarenlange ervaring van platformkeuzes hier inbrengen en hebben we nu zeer waarschijnlijk de juiste partners gevonden.

Aan de slag
En dan rest je niets anders dan in het diepe springen. 'Take the plunge',  zoals ze in Amerika zeggen. Veel zullen we zelf doen, van contentopbouw tot marketing, van betalingen tot klantbeheer. We hebben er zin in!

Keep you posted over het verloop van dit nieuwe avontuur.