Dinsdag 22 januari 2013

3757 keer gelezenNu reageren

Ik besta!

Gastblogger

Ik besta!

Robert Peters, directeur van Allekabels.nl, vroeg zich in de column van vorige maand af hoe je e-mailmarketing aanpakt als je weinig nieuws te melden hebt. Het antwoord komt van Maurice Brand, eigenaar van Novashops.com.


`Onze ervaring leert dat e-mailmarketing zorgt voor meer omzet via “bestaande klanten” en dat twijfelende, potentiŽle klanten worden herinnerd aan ons aanbod en een deel van hen overhaalt om alsnog bij ons te bestellen.

Maar wij zijn een klein bedrijf en hebben relatief weinig nieuws. Toch willen we onze (potentiŽle) klanten maandelijks laten weten dat we nog altijd bestaan en interessante producten hebben, omdat dit aantoonbaar omzet oplevert (bron: Google Analytics). Dus benaderen wij onze klanten met de volgende berichten:

1. NovaShops streeft ernaar om maandelijks enkele nieuwe producten toe te voegen aan het assortiment en maakt deze kenbaar in e-mailings. U kunt het beste uw klanten in contactgroepen opdelen, per productcategorie. Elke klant die bij ons bepaalde producten koopt, wordt automatisch lid van deze nieuwsbrief. Juridisch gezien is daar geen extra toestemming voor vereist, mits een klant vergelijkbare producten in het verleden al eens bij de aanbieder heeft gekocht.

2. We breiden regelmatig onze service uit en kondigen elke verbetering aan via e-mail. Denk hierbij aan nieuwe betaalmethodes, afhaalpunten etc.

3. Als er minder nieuws te melden is, verzinnen we nieuws. We communiceren dan bijvoorbeeld over de drie meest populaire producten van de voorgaande maand. Dit leidt elke keer tot aankopen en tot slechts weinig uitschrijvingen (+/-1 procent).

4. Kortingsacties werken natuurlijk altijd, maar we doen dit meestal alleen als we een zending producten met een korte houdbaarheid goedkoop hebben ingekocht bij een leverancier.

5. Iedereen die niet succesvol afrekent - de zogenoemde winkelwagenverlaters - sturen wij geautomatiseerd een herinneringsmail om zijn bestelling alsnog af te ronden.

Sla e-mailmarketing niet over! Als webwinkelier is het erg moeilijk om in de hoofden van de doelgroep te blijven hangen. In de binnensteden lopen mensen altijd langs winkels, maar op internet moet u zich inspannen om uw doelgroep te laten weten dat u (nog) bestaat.'

Maurice Brand is eigenaar van Novashops.com. Zijn vraag aan Ellen van Veghel, eigenaresse van Sloggies.nl: `Hoe breid je het beste het assortiment uit in de breedte en op welk moment stop je met een categorie als deze niet succesvol blijkt te zijn?' Haar reactie kunt u lezen in Twinkle 2-2013.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 1-2013.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- E-mailmarketing (Marketing)
- Segmentatie (Klantcontact)
- Personalisatie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Ik besta!










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.