Twinkle | Digital Commerce

Groeit Nederland nou zo langzaam?

2017-11-08
180101
  • 3:01

Moeten we ons zorgen gaan maken? Om ons heen zijn landen op het gebied van omzet veel harder aan het groeien dan wij. Frankrijk bijvoorbeeld is ons voorbijgestreefd en de online omzet groeit er al vijf jaar met ruim 25 procent!

Is er iets structureels aan de hand, of staan ook wij aan de vooravond van een groeispurt?

Nederland: Top internet gebruiker
Aan het gebruik van internet door de Nederlanders zal het niet liggen. De TU Twente heeft daar dit jaar nog een uitgebreid onderzoek naar gedaan. De resultaten zijn te vinden in het ‘Trendrapport internetgebruik 2012’. Het internetgebruik groeit bij alle leeftijdsgroepen, waarbij de 65-plussers bezig zijn met een adembenemende tussensprint: In 2007 maakte 53 procent van deze leeftijdsgroep gebruik van internet, in 2012 is dit gestegen tot 81 procent.



In het rapport vind je uitgebreide informatie over hoe de Nederlander gebruik maakt van internet. Internet als informatiebron is daarbij het belangrijkst, daarna komen de games en contact met familie en vrienden (email, Skype, e.d.). Op de 4e plaats komt dan het gebruik van internet als transactie-instrument.

Vergelijking met landen wereldwijd: transacties via internet
Deze week bracht Econsultancy een interessant artikel over e-commerce omzet per land, met gegevens van 2007 tot en met 2011.



In die grafiek zie je opmerkelijke tempoverschillen. De UK stat qua online omzet per hoofd van de bevolking per jaar fors bovenaan met 1.249 euro (ik heb de cijfers uit de grafiek omgezet in het overzicht hieronder). Opmerkelijk vond ik de stevige positie van Australië en Zweden, maar ook Japan en Frankrijk blijken zeer sterke groeilanden met gemiddeld jaarlijkse groeicijfers van rond de 25 procent.



Het Econsultancy-artikel gaat specifiek in op de 5 factoren die de UK de ‘e-commerce winnaar’ maken van dit moment: Ze noemen daarbij:

  • Engels: wereldtaal nummer 1, waardoor kennis over kopen via internet en het kopen zelf minimale belemmeringen kent;
  • In vergelijking met de USA: UK is per vierkante kilometer veel dichter bevolkt, waardoor er een veel dichter logistiek netwerk beschikbaar is;
  • Engelse consumenten, die al in een vroeg stadium gewend waren aan elektronisch betalingsverkeer
  • Wet- en regelgeving op het gebied van kopen op afstand: Engelse webshops bieden hoge service op het gebied van returns & refunds
  • Kosten voor mobiele communicatie zijn in de UK zeer laag en de penetratie van smartphones ligt er al enige tijd boven de 50 procent

Nederland: ‘The best is yet to come’?
Het leek me wel aardig om Obama even te citeren. Uit de internationale grafiek zie je dat de UK en de VS een aantal jaren hebben gekend met een bescheiden groei (2008 en 2009) en dat daarna de groei weer heftig op de double-digit niveau is gekomen. Ik denk dat we in Nederland in de komende jaren ook een dergelijke groeispurt zullen zien. Om naar de top van de Twinkle100 te kijken: de plannen van Ahold liegen er niet om; in de komende 4 jaar verwacht het concern jaarlijks een groei van ruim 30 procent. Ook Bol.com zal als onderdeel van Ahold een pittige omzetimpuls krijgen. De verdubbeling van het aantal Bol.com-klanten in België is er al een indicatie van.

Niet zomaar
Een hernieuwde groeispurt ontstaat natuurlijk niet zo maar: het vergt besturing op topniveau, in marketing, multichannel-strategie, e-fulfilment, het gebruik social media, etc. Volgens mij geeft de Nederlandse consument er steeds meer de voorkeur aan om aankopen online te doen. Wat ik voor 2013 en de jaren daarop wel echt spannend vind: houden de van oorsprong Nederlandse retailers een zeer sterke positie op de Nederlandse thuismarkt of gaat de Nederlandse online koper zich net zo gedragen als de Scandinavische consument, die inmiddels 40 procent van zijn aankopen buitenslands koopt? Wie het weet, mag het zeggen.