Twinkle | Digital Commerce

Ecommerce Europe: 'Meer dan 300 miljard euro webomzet dit jaar'

2017-05-26
180101
  • 2:45

Ecommerce Europe maakt vandaag cijferprognoses voor 2012 bekend. De totale online consumentenomzet groeit volgens de koepelorganisatie met 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral in Zuid- en Oost-Europa neemt het aantal online aankopen explosief toe.

In de afgelopen weken is er hard gewerkt aan deze omzetvoorspellingen. Met dank aan onze nationale verenigingen die lid zijn van Ecommerce Europe, de ‘Centraal Bureau voor de Statistieken’ her en der in Europa en met dank aan diverse onderzoeksbureaus waaronder GfK. Vanuit het bestuur van Ecommerce Europe was ik nauw betrokken bij het tot stad brengen van deze cijfers, die we voor het eerst naar buiten hebben gebracht.

Zuid- en Oost-Europa
Europa verwacht dat de totale omzet van e-commerce in 2012 305 miljard euro zal bedragen. In 2011 lag de omzet nog op 254 miljard euro. Opvallend zijn de hoge groeipercentages van landen in Zuid- en Oost-Europa. Oost-Europese landen, zoals Polen en Tsjechië, kennen een verwacht groeipercentage tussen de 25 en 30 procent. Ook in andere landen wordt een enorme groei verwacht, zoals in Frankrijk (20 procent), Duitsland (25 procent), België (20 procent), Italië (19 procent) en Spanje (19 procent). Volgens Ecommerce Europe zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gezamenlijk verantwoordelijk voor 70 procent van de totale EU-markt en voor zo’n 62 procent van heel Europa.

Europa is grootste e-commerce markt
Europa als geheel doet het op het gebied van e-commerce erg goed: wereldwijd is Europa de grootste markt. De Verenigde Staten volgen met een verwachtte omzet van 280 miljard euro in 2012. Daarna volgt Azië met een verwachte omzet van 216 miljard in 2012. In het persbericht dat vandaag verstuurd werd meld ik als verantwoordelijke voor cijfers binnen het bestuur van Ecommerce Europe: ‘Vanwege het crossborder karakter van e-commerce is het interessant om te kijken wat er buiten Europa gebeurt. Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35 procent. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (40 procent van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) online kopers als Europa en meer dan de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88 procent, na al een groei van 130 procent in 2011. Dergelijke percentages zijn ongeëvenaard, en het groeipotentieel is nog steeds heel groot.’

Wereldwijd wordt een groei van 20 procent verwacht voor e-commerce. In Zuid-Amerika zal dit percentage uitkomen tussen de 25 en 30 procent dit jaar, goed voor 43 miljard euro. Brazilië is in dit werelddeel markleider. De e-commerce markt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is goed voor 12 miljard euro. Een relatief kleine markt, maar wel met een enorm groeipercentage: 45 procent.

M-commerce
De komende jaren zal de groei van online verkoop voor een belangrijk deel bepaald worden door de stormachtige ontwikkeling die m-commerce doormaakt. In het Verenigd Koninkrijk zal m-commerce in 2012 al 20 procent van de totale online verkoop uitmaken. Eind 2011 was dit 5 procent. In Scandinavië ligt dit percentage op 8 procent en in Frankrijk op 3 procent. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten ligt het aandeel van m-commerce op 10 procent, een verdubbeling ten opzichte van 2011. Ondergetekende in het bericht van vandaag: ‘Ook hier zie je een vergelijkbare ontwikkeling. De “Nordics” en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong. De andere landen zullen spoedig volgen: 47,6 procent van de Europeanen heeft een smartphone. Consumenten zijn nu overal en altijd online; ze kunnen kopen waar en wanneer ze maar willen. Een feest voor ondernemers die hier innovatief op in weten te springen.’