Ja, Dixons is de eerste in Nederland: tijdens Pauw & Witteman nog een iPad bestellen, volgende dag in huis. Ze hebben ook maar meteen geregeld dat je tot zondagmiddag vier uur kunt bestellen voor levering op maandag! Hoe doen die jongens dat van BAS Group, waar Dixons onder valt?
Een directeur van die groep heb ik pas geleden in Twinkle horen roepen: 'Ik spring op m’n fiets en ik kom er aan.' Het zou toch niet echt waar zijn?
Cut-off tijd steeds later
Op het gebied van late zogenoemde cut-off tijden mag Nederland zich Europees kampioen noemen. In de vergelijking die we maakten met webshops uit met name Duitsland en de UK blijkt dat we op het gebied van levertijd een heel nijver volkje zijn: kun je bij steeds meer Nederlandse webshops tot ’s avonds 22:30 uur bestellen voor levering de volgende dag, in Duitsland en Engeland valt de slagboom vaak al ’s middags om 12 of 16 uur. De Engelsen zijn op dat gebied scherper dan de Duitsers, maar 23:30 uur? Nee, voor zover mij bekend in Nederland nog niet eerder vertoond.
Maken we elkaar niet allemaal gek?
Die vraag wordt best vaak gesteld (zie de blog van Dirkjan Vis) en ik vraag het me natuurlijk ook wel eens af: same day delivery is nog niet geïntroduceerd of ze hebben in de Londen-regio alweer levering binnen 1,5 uur georganiseerd. Zijn dat nou niet gewoon hebbedingetjes, leuk om de voorpagina mee te halen? Als het bestaansrecht heeft en online kopers willen deze services afnemen en betalen is het wat mij betreft allemaal prima. Toch is 'vandaag besteld, morgen in huis' volgens mij geen hype.
Logistieke gadget
Het is natuurlijk heel logisch om het plaatsen van internetorders tot pakweg middernacht mogelijk te maken. Dat is toch de kracht van online, 24/7? Super toch, dat de Dixons-directie binnen hun eigen distributiecentrum en met vervoerders hebben kunnen regelen dat orders die tot zondagmiddag 16 uur binnenkomen op maandag worden bezorgd? Waarom wel logistieke hoogstandjes bij Albert Heijn, Jumbo, McDonalds, en ga zo maar door, en niet in e-fulfilment?
Onhaalbaar
Wat mij betreft is de serviceuitbreiding van Dixons logisch en zie je onder andere hierin dat de logistiek voor e-commerce steeds meer volwassen aan het worden is. Tegelijkertijd is het voor de meeste webshops onhaalbaar om deze service te bieden. Orderpicken in de avond en in het weekend zou op zich nog wel kunnen (op z’n zachtst gezegd ook niet gemakkelijk natuurlijk), maar er is geen vervoerder die voor die hoeveelheden ’s avonds laat of in het weekend de pick-up bij jouw webshop gaat doen of op die tijdstippen een aanleverpunt openstelt.
Verschillen tussen groot en klein steeds scherper
Hoe verder de logistieke dienstverlening gaat, hoe scherper het onderscheid tussen grote en kleine webshops. Dat is op andere gebieden natuurlijk ook al zo, zoals bij webshop-IT, marketing, inkoopkracht en organisatie. En dit soort logistieke hoogstandjes komt er dan ook nog bij. Calimero-traantjes? Wat mij betreft zeker niet. Naast de supergrote webshops zijn er veel kansen voor de kleinere, vaak meer gespecialiseerde spelers. Die kunnen wellicht niet meedoen met de run naar 'steeds later, voor steeds vroeger', maar ze hebben hun eigen specifieke producten, kennis en service in huis.
De lat weer een tikkie hoger
Dixons, bedankt. Je hebt de lat weer een tikkie hoger gelegd. Complimenten ook natuurlijk voor de logistieke dienstverleners waarmee jullie dit hebben geregeld. Ik ben benieuwd wie en wat er volgt.
Je maakt mij niet wijs dat die grote jongens met ik weet niet hoeveel offline filialen geld verdienen met hun online activiteiten. Steeds komen ze weer met iets dat onbetaalbaar is voor de webwinkelier die wèl winst moet maken.
3 halen 2 betalen, enorme kortingen, geen verzendkosten, gratis retourneren en nu weer zoiets.
Vorig jaar "ergens" rond deze tijd 3 producten besteld voor de prijs van 2. 3 losse leveringen, waarvan 1 teruggestuurd omdat het na de Sinterklaas geleverd werd. Tel uit je winst.
De actie van gratis afhalen in de winkel, daar gaat geld bij (12 minuten moest laatst de kassamedewerkster zoeken) en is alleen bedoeld om de klant naar de offline winkel te trekken.
Tis wat hè? Voor al die kippen met de gouden eieren. Van de ene kant concurrentie van al die hobbyïsten die geen btw rekenen, van de andere kant concurrentie van grote toko's die geen winst hoeven te maken op hun online activiteiten.
nog even en je kunt het zonder te bestellen op internet het direct afhalen in een, hoe heet zo'n ding, ohja winkel. service is 1 maar sameday delivery is pure marketing. normale webwinkels kunnen niet mee concureren omdat ze de schaalvoordelen niet hebben en subsidie vanuit de fabrikanten. vergeet niet dat die ook stukje mee betalen om hun merk in de grote webwinkels te leggen.
Precies, er borrelde hier al een blogje op; "de webwinkel als marketingtool".
Maw een marketingtool mag geld kosten.
Martine en uhm,
Ik begrijp de frustratie. Toch vind ik de conclusie te gemakkelijk om maar te concluderen dat op deze manier op online sales verlies wordt gemaakt, dat wordt gefinancierd uit de offline business. De financiele resultaten van de grote fashion-speler in de UK, ASOS, zijn wat dat betreft best sprekend. Ze groeien mega, afgelopen jaar 46%. Op een omzet van bijna 500 miljoen pond maken ze, na belasting, 30 miljoen pond winst. Voor een retailorganisatie een schitterend resultaat (maak je geen zorgen, ik heb geen aandelen) En ook ASOS is op logistiek gebied actiematig voortdurend aan het strooien met "free next day delivery", etc. Standaard zijn de verzendkosten naar Nederland gratis, als je 4-10 dagen levertijd accepteert. Webshops komen qua professionaliteit echt in een andere fase: Steeds betere organisatie en optimaliseren van de marketing-mix. Volgens mij zijn dit de "normale webwinkels" van de toekomst. M.i. is het het beste om deze realiteit onder ogen te zien en om er vanuit eigen kracht op te reageren.
Als Asos met dergelijke acties toch nog winst maakt, dan is Asos een uitzondering. Dan zullen de marges voldoende hoog zijn om dergelijke acties van te financieren. Daar komt bij dat ze een product hebben dat, vooral bij de kleinere artikelen, door de brievenbus past.
Een playmobilpoppetje van een paar euro past niet door de brievenbus en kost een veelvoud om het te versturen.
Kijk eens naar de Ikea. Een bedrijf dat heel goed kan rekenen. Een bedrijf dat zover ik weet NOOIT in de rode cijfers draait. Die zijn online wèl aanwezig, maar verkopen daar niet. Omdat ze daar nooit en te nimmer winst mee zullen gaan maken......
Laat je toch niet gek maken. Prima voor Dixons dat zij dit aanbieden en de kleinere webwinkels (waar wij er één van zijn) zullen dit niet kunnen aanbieden. Zal de actie van Dixons gevolgen hebben voor de andere webwinkels, geen idee.
Hoeveel consumenten zijn er die de bestelling om 22:00h doen en verwachten dat het de volgende dag geleverd wordt? Zolang jij als webwinkel duidelijk bent over jouw levertijd, dan weet de consument waar hij/zij aan toe is. Op die manier kunnen zij een overwogen keuze maken voor jouw webwinkel of een andere die een snellere levertijd aanbieden.
Maar dan moeten ze dat wel waarmaken, laatst bij FRS besteld. Leuk voor 16h besteld, de volgende dag in huis (stond op hun website). Helaas de volgende dag geen levering, dat was een dag later. Het staat dan wel leuk op de website, maar maak het dan ook waar (en daar kom je als consument pas na levering).
Kortom focus op jouw eigen levertijd als webwinkel (en zorg dat je die haalt) en laat je niet gek maken door anderen.
Blijkbaar biedt Coolblue 'meer', zij hebben inmiddels 23:59 als uiterlijke tijd gekozen. ;)
Ik heb zelf inmiddels al een aantal keer bij grote partijen meegemaakt dat levering de volgende dag niet kon worden waargemaakt. Desondanks is deze 'race' vermakelijk om te zien, maar ik denk dat het op dit moment voornamelijk wordt gebruikt als marketingtool en niet zozeer om de consument te dienen.
Het Centraal Boekhuis (Nu CB Logistics) heeft kort geleden de tijd naar 20:15 verlengd, en ze zijn er mee bezig het volgend jaar tot 23:00 op te rekken.
Het fijne hiervan is dat ook kleine webwinkeliers hier wat aan hebben, bijna alle internetboekhandels zitten bij het CB.
Dus ook kleine winkeliers kunnen (vaak) hierin mee gaan.
Ik denk dat ieder voor zich goed moet kijken naar wat voor producten je verkoopt en vooral naar wat je klant wil. Is er vraag naar? Direct invoeren (je kunt ook samenwerken met andere shops om zo wel een vervoerder te interesseren in Same-Day/Next-Day tegen scherpe tarieven. Wanneer de klant er behoefte aan heeft zal hij er ook best wat voor willen betalen, toch?