Twinkle | Digital Commerce

De on-line banenmarkt faalt

2017-05-26
180101
  • 1:55

Mijn partner zit onverwacht op de bank. Een stoere durfkapitalist kreeg eurocrisispaniek en trok het financiële infuus uit het bedrijf waar hij met veel plezier werkte. Einde oefening.



Zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe baan als product manager in een internationale e-business omgeving: 'Du mos sollicitere'.

Zoeken, zoeken en nog meer zoeken
De zoektocht is een kleine nachtmerrie. De informatie op de vacaturesites, -boards en -banken is hopeloos verouderd. De meeste vacatures zijn al lang vervuld en soms zelfs 4 of 5 jaar oud. De zoekfuncties leiden tot de meest bizarre voorstellen. ‘Ik wil geen secretaresse worden!’ Het is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Wat is eigenlijk de kans dat de werkzoekende terecht komt bij juist die passende vacature?

Solliciteren via online formulieren en het doorsturen van LinkedIn-links is ‘fire and forget’. Je hoort er letterlijk niets meer over: geen bevestiging, geen reactie en geen afwijzing. De meeste bedrijven en wervers nemen niet de moeite om even te reageren. 

Mooie vacatures zijn vaak bij meerdere headhunters ‘no cure, no pay’ uitgezet. Dat leidt regelmatig tot grote verwarring. Hij is al een keer door drie verschillende headhunters voor dezelfde vacature voorgesteld.

Schot hagel
Er zit dus niks anders op dan ook maar met een schot hagel te reageren op al die vacatures; hoezo de perfecte ‘match’? Met het enorme aantal reacties dat je zo krijgt kun je als bedrijf natuurlijk niets anders doen dan een steekproef nemen uit de sollicitaties en met korte telefonische interviews een eerste selectie maken. Is dat nu echt efficiënt? En, krijg je zo echt de beste collega’s met wie je aan de toekomst gaat bouwen?

Arme bedrijven
De zoekende bedrijven moeten zich echt zorgen maken. Komt hun mooie vacature, waarvoor ze toptalent zoeken, wel in beeld bij die ene passende kandidaat? Het lijkt nu even geen probleem met veel medewerkers die een nieuwe uitdaging zoeken. Maar dit wordt natuurlijk echt pijnlijk als straks de arbeidsmarkt voor toptalent krap wordt.

De online banenmarkt is failliet; niet effectief, niet efficiënt, schadelijk voor je imago als werkgever en uiteindelijk leidt het tot de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Het Internet is hier zijn doel volledig voorbij geschoten.

Ik geloof er stiekem weer in dat het vertrouwde ‘old boys (of girls) network’ straks het beste zal blijken te werken…