Donderdag 20 september 2012

5004 keer gelezenNu reageren

Google Doodles: houd ze in de gaten!

Gastblogger

Google Doodles: houd ze in de gaten!

Onlangs ben ik er achter gekomen dat een Doodle van Google een grote invloed kan hebben op de resultaten binnen een Google AdWords-campagne.



Door: gastblogger Robin Korst


We hebben ze allemaal wel eens gezien: de Doodles van Google. Een Doodle is een variant op het Google logo en het wordt vaak ontworpen ter ere van een bijzondere gebeurtenis of verjaardag van een bijzonder persoon.

Tijdens het controleren van campagneresultaten voor een van mijn klanten zag ik al snel dat er iets vreemds aan de hand was. Voor de laatste 30 dagen kwam over alle campagnes heen het volgende beeld naar boven:

Op 7 september was een enorme piek in het aantal vertoningen te zien. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken zou hebben met het inschakelen van het displaynetwerk, maar een diepere analyse liet wat anders zien. De vertoningen waren namelijk allemaal te herleiden tot n bepaalde campagne die zich richtte op tv-series op dvd. Hoewel deze campagne normaal gesproken goed was voor zo’n duizend vertoningen per dag, bleken dit er op 7 september jongstleden echter 42.645 te zijn.

Van deze 42.645 vertoningen op campagneniveau bleken er maar liefst 41.741 te behoren tot de advertentiegroep die zich richt op de tv-serie Star Trek. Van deze 41.741 vertoningen was er slechts 24 keer op de advertentie geklikt, wat leidde tot een extreem lage CTR (click through rate) van 0,06 procent. Verdere analyse liet zien dat deze vertoningen vrijwel allemaal werden gegenereerd door n zoekwoord. Na het opvragen van de zoekwoorddetails van dit specifieke zoekwoord kreeg ik het volgende beeld te zien:

Alle vertoningen hadden dus plaatsgevonden op basis van n enkele zoekterm. Gelukkig maakte ik gebruik van een geautomatiseerde regel die zoekwoorden met een extreem lage CTR onderbreekt, waardoor de advertentie slechts een deel van de dag te zien is geweest.

Oorzaak
De vraag die echter bij mij achterbleef was: ‘Hoe kan dit veroorzaakt zijn?’. Was er een Star Trek acteur overleden? Of waren er geruchten over een nieuwe serie? Maar dan nog zou het vreemd zijn dat er meer dan veertigduizend keer gezocht was op n enkele variant van de zoekterm.

Na er nog eens even te zijn ingedoken, kwam ik achter de oorzaak: Google had ter ere van het 46-jarig jubileum van de serie Star Trek een interactieve Doodle ontworpen:

Wanneer iemand op deze Doodle klikte, werd hij doorgestuurd naar de zoekresultaten voor de zoekterm ‘star trek the original series’. Dit verklaart dan ook het enorme zoekvolume op dit specifieke zoekwoord, zonder enige conversie tot gevolg!

Pas op voor de Doodles
Als tip zou ik u dus mee willen geven op te letten voor de Google Doodles. Is er een bekende schrijver overleden? Wordt een bekende filosoof misschien 80 jaar? Is een bepaald instrument 100 jaar geleden uitgevonden? Of is het misschien Nieuwjaarsdag, Vaderdag of Valentijnsdag? Check dan even welk zoekwoord Google heeft gekoppeld aan de Doodle en voorkom vreemde resultaten waaronder een lage CTR. Check dus voortaan dagelijks de Google Doodle!

Robin Korst is SEA Manager bij Tribal Internet Marketing.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Online adverteren (Marketing)
- Vindbaarheid (User-experience)
- Webanalytics (Marketing)



Geef nu als eerste een reactie op:
Google Doodles: houd ze in de gaten!










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.