Vrijdag 31 augustus 2012

6852 keer gelezen2 x gereageerd

Schoenmaker vergeet je leest!

Gastblogger

Schoenmaker vergeet je leest!

Het beste advies aan een ondernemer dezer dagen? Vergeet je leest! Ga vooral leentjebuur spelen in het digitale speelveld, want alle markten worden online opnieuw gedefinieerd. En opnieuw verdeeld! Het is dus zaak om nu vooraan te staan.

Door: gastblogger Thirza Wegman

De nieuwe Nokia’s staan op. In het klein hebben we het in de fotobranche al kunnen zien, bij Kodak. Weggespeeld door spelers uit de fotowereld, maar ook uit aanpalende werelden. Digitale camera’s hoeven voor de consument niet gemaakt te worden door een bedrijf dat ooit goed was in films en dia’s. Wortels in software of audio voldoen ook prima. Het zijn de prijs en het resultaat die tellen.

Branchevervaging
En dat was nog maar het begin. Nu de online winkelwereld met jaren van double digits flink op stoom is gekomen, slaat de branchevervaging toe. Met online (winkel)aanwezigheid als kern. Bol.com, begonnen als een online boekwinkel, breidt al jarenlang het assortiment in breedte en diepte uit. Met tweedehands boeken, maar ook met producten die zich minder lijken te lenen voor online verkoop, zoals lipstick en condooms.

Blijkbaar heeft de consument het niet meer nodig om deze producten te voelen voor de aankoop. Of hij heeft dat bij de offline concurrent al gedaan. Wehkamp.nl breidde het assortiment uit met dat van (fysieke) concurrenten als C&A en Miss Etam. Ik weet niet hoe de partijen onderling verrekenen, maar het is een boeiende constructie.

Ook de productspecialist bij uitstek, Unilever, heeft inmiddels begrepen dat de connectie met online onvermijdelijk is. In Groot-BrittanniŽ stapt deze gigant in een pilot waarbij consumenten online kunnen shoppen bij (kleinere) lokale retailers: de vertrouwdheid van de eigen winkelier in combinatie met bezorggemak.

Fabrikanten en groothandels
Met de toename van het mobiel internet wordt ook de verhouding tussen fabrikanten en groothandels en retailers op scherp gesteld. De fabrikant heeft de tussenhandel niet per definitie nodig om de consument te bereiken. Sterker nog: met een goede mobiele site kan hij de consument aanspreken op het moment dat hij zich in het domein van de retailer (de winkel) bevindt. En de consument de weg wijzen naar een concurrerende retailer die het gewenste product (toevallig?) wel op voorraad heeft. Wie daar wijzer van wordt is veelal niet dezelfde als degene die veel energie in de klant heeft gestoken …

Hoe dat kan? Een set aan ontwikkelingen die bij elkaar komen. Met de mogelijkheden van de techniek als eerste. Het internet biedt aan elke ondernemer gelijke kansen om gevonden te worden door de potentiŽle klant. Een goede site komt bovendrijven bij de juiste trefwoorden. Daarnaast is er technisch natuurlijk geen verschil tussen het beheer van een webshop voor auto-onderdelen of sokken. Schaalbaarheid is ook geen echt issue meer.

Wat ook helpt is de wetgeving die de koper goede bescherming biedt en dus risico’s voor de online shopper afdekt. Ook de (ondanks de crisis) toegenomen welvaart, die het risico van een miskoop aankan, speelt een rol van betekenis. Het vertrouwen in een product of dienst wordt niet alleen meer bepaald door wat u als winkelier of leverancier vertelt, maar in steeds belangrijkere mate door wat consumenten elkaar vertellen. Een fysieke locatie is daarbij overbodig…† Het wordt een boeiende wereld. Ik kijk er naar uit.

Concurrentiemodel
Wat leert u hier als ondernemer van? Uw concurrentiemodel verandert. Het gaat er niet meer om of u branchegenoten hebt die min of meer dezelfde producten verkopen. Een toetreder op de markt kan vanuit alle hoeken en gaten komen. Branchevreemde uitstapjes zijn aan de orde van de dag. Uw klant kan uw product morgen bij een branchevreemde online leverancier bestellen. Gebaseerd op het vertrouwen dat bij en door u is opgebouwd.

Schoenmaker, u bent gewaarschuwd!

Thirza Wegman is senior consultant bij PostNL en eigenaar van De Serendiptist.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Loyaliteit (Klantcontact)
- Technologie (Klantcontact)
- Kanaalconflict (Multichannel)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Mobiele marketing (Marketing)
- Offline vs online (Multichannel)
- Cross-channel (Multichannel)



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Schoenmaker vergeet je leest!
  1. Rene Gouw op vrijdag 7 september, 2012 om 10:53
    www.kolibrilogistiek.nl

    Als je eenmaal een online model hebt staan is het ook relatief gemakkelijk om een assortiment uit te breiden met branchevreemde producten. Het is een soort van copy paste. Als je dan de logistiek goed op orde hebt, bijv. met droppshipping, dan zijn de mogelijheden enorm. Er zijn helaas een hoop retailers die die kans over het hoofd hebben gezien. Zij zijn nu voorbij gestreefd door mensen die wel kansen zagen in online verkopen. Het is de vraag of de†retail die achterstand nog kan inhalen. Kijk eens wat bijv. een Bol.com en†Coolblue gerealiseerd hebben.†

  2. Thirza Wegman op vrijdag 7 september, 2012 om 11:36

    Eens, Rene,

    Dat is ook wat ik bedoel met de schaalbaarheid van de techniek, die deze vorm van branchevervaging goed ondersteunt.


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.