Dinsdag 21 augustus 2012

7172 keer gelezen2 x gereageerd

Cross-channel is de toekomst

Gastblogger

Cross-channel is de toekomst

In de column van vorige maand stelde Joost van Gaal, CEO van Kleertjes.com, de vraag: ‘ Welke positie zullen middelgrote e-tailers die geen cross-channel strategie hebben ontwikkeld over vijf jaar innemen?’ Thijs van Rooijen, eigenaar van Thystoys.nl, geeft zijn visie hierop.

Tekst: Thijs van Rooijen


‘Veel middelgrote bedrijven gaan zich - naar mijn mening - bezighouden met de mogelijkheden van cross-channel retail. Vanwege de steeds groeiende concurrentie zullen winkels die zich alleen online blijven profileren het steeds zwaarder krijgen. Net als vele andere bedrijven is Thystoys.nl met een fysieke winkel gestart en in 2006 zijn wij online gaan uitbreiden. Inmiddels hebben we ook een grote showroom geopend en zijn we uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf.

De fysieke winkel was de basis van ons bedrijf en is, samen met de showroom, nog steeds onlosmakelijk verbonden met de online verkoop. Klanten zijn steeds op zoek naar de beste en goedkoopste leverancier, maar willen een product ook nog steeds zien, voelen en testen - vooral grote aankopen als trampolines, skelters en buitenhuisjes.

Meestal zijn fysieke winkels een stuk duurder, maar door onze inkoopstrategie en bewuste keuze van bijvoorbeeld onze locaties, hebben wij de prijzen in onze winkels gelijk kunnen houden met de lage online prijs.

Cross-channel is de toekomst en ik ben er zelfs van overtuigd dat ook de grotere organisaties als Bol.com en Wehkamp.nl niet aan deze ontwikkeling zullen ontkomen. Zij zullen zich bijvoorbeeld gaan vestigen aan de rand van het centrum, net als ons bedrijf op een bedrijventerrein. Daar zullen ze makkelijk bereikbaar zijn en beschikken over veel gratis parkeerplekken voor de deur. Bij binnenkomst zal er een afhaalbalie zijn met daarachter een showroom waar de grote voorraad in de stellingen te vinden is (het ‘Ikea-gevoel’). Vaak heeft de klant een product online gezien, maar wil het offline komen afhalen. Wat ik dikwijls hoor in onze showroom: ‘Ze hebben tenslotte toch een auto van de zaak en besparen hiermee ook nog eens op de verzendkosten.’

Hoewel het aantal cross-channel winkels nog steeds flink groeit, vraag ik me vooral af wat voor additionele strategieŽn bedrijven hierna zullen gaan gebruiken om zich te onderscheiden?’

Eric Broekhuizen, mede-eigenaar van Broekhuizens.nl, geeft in Twinkle 8-2012 een reactie op deze column.

D
eze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 7-2012.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Cross-channel is de toekomst
  1. Jeroen Boon op dinsdag 21 augustus, 2012 om 18:05
    rhenus.com

    De cross-channel-strategieŽn zoals we ze nu ontwikkeld zien (worden), zijn met name†toegepast binnen landsgrenzen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen als cross-border e-commerce komende jaren sterk gaat groeien (wat naar mijn verwachting zeker zal gaan gebeuren, misschien aanvankelijk langzaam). Beweerd wordt dat het beste verkoopconcept cross-channel is en de huidige pure players daardoor gedwongen zullen zijn om ook offline aanwezig te zijn. Ik denk dat dan uiteindelijk cross-channel, net als de e-commerce,†ook de grens over moeten gaan. Dus cross-border-cross-channel. Dat wordt een mooie uitdaging!

    Jeroen Boon.

  2. Bob van der Plas op woensdag 22 augustus, 2012 om 14:13
    www.reflex-online.com

    Leuk stuk. Net zoals de pure players steeds vaker een fysieke locatie openen zijn de tradionele retailers andersom ook bezig om online meer aanwezigheid te creeren.

    Misschien komt het er ooit van dat de winkel naar de consument komt in plaats van de consument naar de winkel? Denk maar aan mobiele reisadviseurs of bussen waar je bij een opticien een oogmeting kunt doen. Volgens mij is er nog veel verandering op komst.


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.